Η "Ακριβη" αξια της Γυναικας

 Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στο κοινωνικό σύνολο πέρασε από διάφορα επίπεδα και είναι πρόσφατοι οι αγώνες που έδωσε το γυναικείο φύλο για την εξίσωση του με τους άνδρες.Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν θα διαπιστώσουμε πως στην Κλασσική Αθηνά, ο δήμος των πολιτών χωριζόταν σε διάφορες κοινωνικές τάξεις μέσα από τις οποίες καθορίζονταν και η θέση της γυναικάς στην Αθηναϊκή κοινωνία.
     Η γυναίκα συμβολίζει το εσωτερικό του σπιτιού, βρίσκεται υπό τον "κύριο" και δεν έχει πολιτικά δικαιώματα. Βασική αρχή στην αθηναϊκή κοινωνία ήταν το ότι η γυναίκα τελούσε υπό ανδρική κηδεμονία. Η Αθηναία, δηλαδή η γυναίκα που ήταν σύζυγος ή κόρη Αθηναίου πολίτη, ήταν αρκετά δύσκολο να αποκτήσει την ανεξαρτησία της και παρέμενε πάντα υπό την κηδεμονία του πατέρα της ή του νόμιμου κηδεμόνα της. του "κυρίου" της όπως λεγόταν. Η βασική ευθύνη της ήταν η διαχείριση του οίκου. H ίδια κατοικούσε στο γυναικωνίτη. Επέβλεπε τους δούλους και φρόντιζε για την σωστή τακτοποίηση των αγαθών και των πραγμάτων του σπιτιού. Ενώ με όλες αυτές τις ασχολίες οι ευκατάστατες Αθηναίες δεν έβγαιναν από το σπίτι, οι φτωχές αναγκαστικά δούλευαν εκτός σπιτιού.
    Τα θηλυκά μέλη της οικογενείας μέχρι τα δώδεκα τους χρονιά είχαν ήδη αποκτήσει τη στοιχειώδη εκπαίδευση όπως τη γραφή, την ανάγνωση, τη λυρική ποίηση, και το χορό. Αντιθέτως, οι εταίρες διέθεταν ευρεία μόρφωση και έτσι μπορούσαν να λάβουν μέρος σε συζητήσεις καλλιεργημένων ανθρώπων, αφού είχαν γνώσεις σε λογοτεχνία και τέχνη.
      Με το πέρασμα του χρόνου η εικόνα της γυναίκας έχει αλλάξει ουσιαστικά. Η γυναικά παλιότερα αντιλαμβανόνταν τoν εαυτό της ως λιγότερο δυναμική και αυτόνομη κυρίως λόγω του ότι ήταν υποχρεωμένη να παραμένει στο σπίτι και να μην εργάζεται αλλά να ασχολείται μοναχά με την ανατροφή των παιδιών της, με << τα του σπιτιού>> και οι προσωπικές ανάγκες έμπαιναν σε δεύτερη μοίρα. Τα τελευταία χρονιά τα πράγματα έχουν μεταβληθεί και η θέση της γυναικάς έχει αλλάξει πάνω στην κοινωνική σκακιέρα. Η γυναίκα πλέον εργάζεται βγάζει τα δικά της χρήματα και δεν διστάζει να διεκδικήσει όλα όσα θέλει.

        Στους νεοτερους χρονους και συγκεκριμενα στο τελος του 18ου αι. λιγες μορφωμενες και μαχητικες γυναικες κινητοποιουνται για ζητηματα ισοτητας. Το κινημα αυτο μαζικοποιειται οριστικα τον 20ο αι. με την γενικοτερη αναπτυξη ολων των προοδευτικων κινηματων. Η γυναικα παλεψε για την κατακτηση συγκεκριμενων ατομικων και κοινωνικων δικαιωματων ξεκινωντας απο το δικαιωμα στην εκπαιδευση αφου η παιδεια ηταν απροσιτη σε αυτη. Μεχρι τα τελη του 19ου αι. οι γυναικες ηταν σχεδον αποκλεισμενες απο την μισθωτη εργασια. Θεωρουνταν αεργες και ειχαν υποχρεωση να φροντιζουν την λειτουργια του σπιτιου αλλα και των γεωργικων ασχολιων. Περιορισμενες οι γυναικες σε εργασιες μονοτονες και διχως δυνατοτητα επαγγελματικης εξελιξης αλλα ιδιαιτερα κοπιαστικες και ανθυγιεινες αποθαρρυνονταν και αποκλειονταν απο εκεινες που απαιτουσαν τεχνικη καταρτιση, μορφωση και υπευθυνοτητα. Ηταν για χρονια το εφεδρικο εργατικο δυναμικο, τα φθηνα εργατικα χερια. Απο το τελος του 19ου αι. αρχιζει η γυναικα σ'ολο τον κοσμο να εισβαλει στα <<ανδρικα>> επαγγελματα και στις επιστημες, να αποκταει το δικαιωμα της ψηφου και να προωθειται στα δημοσια αξιωματα ακομα και στα κυβερνητικα.
     Οσον αφορα την ελλαδα ως το 1917 η γυναικα δεν μπορουσε να αναλαβει αλλα δημοσιο λειουργημα περα απο αυτο της δασκαλας. Μολις τις τελευταιες δεκαετιες η ελληνιδα αρχιζει να κατακτα ενα-ενα απο τα υπευθυνα επαγγελματα και να μπαινει στο στιβο της κοινοτικης και δημοσιας ζωης, Οι φεμινιστριες της εποχης στα 1922-24 θα οργανωσουν τον αγωνα για την αποκτηση των πολιτικων τους δικαιωματων. Τα σχολια που θα ακουστουν για την δραστηριοτητα τους ειναι πολλα και ποικιλα. Το Α' Πανελλαδικο Γυναικειο Συνεδριο το Μαη του 1946, θα συμπεριλαμβανει στα αιτηματα του την πολιτικη ισοτητα των γυναικων. Ο αγωνας των γυναικων εφερε τα ποθητα αποτελεσματα το Μαη του 1952 οταν παραχωρηθηκαν πληρη πολιτικαδικαιωματα στο γυναικειο φυλο.

      Σημερα ομως, οι γυναικες συμμετεχουν σε συνδικατα, κομματικες κινησεις πολιτων, σε διαφορες μορφες κοινωνικης δραστηριοτητας. Δεν ειναι αφωνες αλλα φορεις συγκεκριμενων αποψεων που παραπεμπουν στις αρχες μιας εναλλακτικης προσεγγισης της πολιτικης και της ζωης. Πρωταρχικο στοιχειο μιας τετοιας προσεγγισης ειναι η νεα αντιληψη για τη δημοκρατια και την εξουσια οπου ο σεβασμος και η ανοχη στην διαφορετικοτητα του αλλου, ο διαλογος ως μεσο επιλυσης των διαφορων και η αποφυγη της βιας ειναι τα βασικα στοιχεια της.
      Τον 21ο αι. οι γυναίκες μεγαλουργούν στην επιστήμη, στις τέχνες, στα γράμματα. Παρ' όλα αυτά υπάρχουν περιθώρια για την βελτίωση της θέσης της σε όλους τους τομείς της ζωής. Το ότι βρίσκεται σε καλύτερη θέση απ'ότι στο παρελθόν δεν σημαίνει ότι είναι τέλεια. Δεν πρέπει να σταματήσει να διεκδικεί καλύτερες συνθήκες διαβίωσης και εργασίας, που θα εξασφαλίζουν την ευνοϊκότερη μεταχείριση της εργαζόμενης μητέρας, την ασφάλιση και την προστασία της. Επομένως, πρέπει να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την ενημέρωση και την προστασία όλων των γυναικών, ανεξαρτήτου θέσεως, μόρφωσης και οικονομικής κατάστασης.


                                                                                                                    Σούφρα Μαρία,
                                                                                                                     Φιλόλογος
Share on Google Plus

About femalevoice.gr

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου