ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΝΝΥ-ΨΑΡΡΑ-ΠΕΡΙΦΑΝΟΥ

ΑΝΝΥ-ΨΑΡΡΑ -ΠΕΡΙΦΑΝΟΥ

Δημοτική Σύμβουλος, Αντιπρόεδρος Δημοτικής Πινακοθήκης -Μουσείο Γ.Ι.Κατσίγρα.
Σπούδασε Ελεύθερο και Αρχιτεκτονικό σχέδιο, απόφοιτος του Ε.Ε.τμήματος ψηφιδωτού Δ.Π.Λ.-Μ.Γ.Ι.Κ. Εργάστηκε σε ιδιωτική εταιρεία και στο ΤΕΙ Λάρισας.

Είναι Πρόεδρος του συλλόγου φίλων του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Λάρισας, μέλος του Δ.Σ. της Ε.Δ.Ι.Α. (Εταιρία Διάσωσης Ιστορικών Αρχείων ), μέλος της Π.Ε.Λ.Τ. (Πανελλήνια Εταιρεία Τέχνης κ Λόγου ) και μέλος Νομαρχιακής επιτροπής Σύριζα Λάρισας.  Εργάστηκε ως  εθελόντρια  με άτομα με ειδικές ανάγκες και συμμετείχε σε δομές αλληλεγγύης της πόλης.




Ποια εσωτερική ανάγκη σε οδήγησε στην ενασχόληση με τα κοινά;

Θεωρώ ότι επιβάλλεται η ενασχόλησή μας με τα κοινά, γιατί μόνο με την ενεργή συμμετοχή
μας  βελτιώνουμε την κοινωνία και τις ζωές μας .Παίρνουμε θέση απέναντι στα πράγματα. Η
συλλογικότητα μας βοηθάει να ξεφύγουμε από το ''εγώ'' και να περάσουμε στο ''εμείς''.

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τους ανθρώπους στην παρακολούθηση των πολιτιστικών δρώμενων?

Στην δύσκολη συγκυρία που βιώνουμε η προσφυγή στα αγαθά του πολιτισμού είναι ανάγκη
αναζήτησης, αντίβαρο και διέξοδος σε μια καθημερινότητα που πληγώνει. Η αναγκαιότητα
της τέχνης σε δύσκολους καιρούς πηγάζει από την ίδια την ζωή .Η τέχνη κοινωνικοποιεί ,
ευαισθητοποιεί τους ανθρώπους , προσφέρει ανάταση. Δεν είναι τυχαίο, πως αν και στην πόλη μας ταυτόχρονα συμβαίνουν πολλές και ποιοτικές  πολιτιστικές εκδηλώσεις, οι αίθουσες της πόλης μας  είναι γεμάτες από κόσμο που συμμετέχει. Αξίζει εδώ να αναφέρουμε το παράδειγμα της Αργεντικής: την περίοδο της οικονομικής κρίσης, τα 120 θέατρά της ήταν γεμάτα, έκανε εξαγωγή έργων τέχνης και μικρές γκαλερί φύτρωναν παντού.    Η ιστορία της τέχνης επίσης μας έχει διδάξει, πως σε περιόδους μεγάλων  κρίσεων αναδείχθηκαν πρωτοποριακά κινήματα τέχνης. Ο καλλιτέχνης χρειάζεται την τέχνη για να εκφραστεί , έτσι λοιπόν δημιουργείται μια αμφίδρομη σχέση με τον θεατή.

Χρειάζεται πολιτική στήριξη του πολιτισμού, χρηματοδότηση;

Ο πολιτισμός αποτελεί έναν από τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης για την έξοδο της χώρας
από την κρίση, μπορεί να συμβάλει θεαματικά στην ανάπτυξη της οικονομίας και στην
δημιουργία θέσεων εργασίας .Η πολιτική και οργανωμένη στήριξη  επιβάλλεται. Πολιτισμός
χωρίς επαρκείς χρηματοδοτήσεις δεν γίνεται. Χωρίς την εξασφάλιση στοιχειωδών πόρων από
την πλευρά του κράτους δεν μπορεί να υπάρξει. Μην ξεχνάμε πως και ο ίδιος ο καλλιτέχνης
είναι άνθρωπος με ανάγκες επιβίωσης , πρέπει να μπορεί να δημιουργεί σε ένα περιβάλλον
χωρίς οικονομική αστάθεια και ανασφάλεια. Δυστυχώς , οι μνημονιακές ασφυκτικές
πολιτικές δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια .Ο προϋπολογισμός του ΥΠΠΟΑ ανέρχεται
μόλις στο 0,16ο/ο επί του ΑΕΠ. Η υποχρηματοδότηση και η υποστελέχωση των πολιτιστικών δομών της χώρας είναι ένα μεγάλο θέμα. Η πρόσφατη προκήρυξη  πρόσληψης 4.500 εργαζομένων σε
αρχαιολογικούς και Μουσειακούς χώρους θα είναι μια μεγάλη ανάσα για την καλή λειτουργία τους .


Ποια μηνύματα περνά ο πολιτισμός;

Η τέχνη από την φύση της είναι ανθρωποκεντρική .Δημιουργείται από τον άνθρωπο και απευθύνεται στον άνθρωπο .Τα μηνύματα που εκπέμπει  ένα έργο τέχνης είναι πολλαπλά. Ο πολιτισμός δεν στοχεύει απλά στην κοινωνική ευαισθησία των πολιτών για τον πολιτισμό , αλλά κυρίως επιδιώκει την ευαισθητοποίηση μέσα στην κοινωνία. Ο αντιρατσισμός , η αλληλεγγύη που βλέπουμε να συμβαίνει στις μέρες μας, ο σεβασμός στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια δεν είναι μηνύματα πολιτισμού;

Αξίζει εδώ να αναφέρω, πως αυτές τις μέρες τυχαίνει να  φιλοξενούμε  την έκθεση του
Δημήτρη Κατσικογιάννη στην Δ.Π.Λ-Μ.Γ.Ι.Κ.. Τα έργα του  μας ''περνάνε'' το διαχρονικό
μήνυμα της παγκόσμιας ειρήνης ,  της οδύνης του πολέμου για την ανθρωπότητα.  Η τέχνη
ανοίγει ορίζοντες και κυρίως μας κάνει καλύτερους ανθρώπους .

Θα έπρεπε τα Μουσεία και οι Πινακοθήκες να είναι ανοιχτά στο ευρύ κοινό;

Ο ρόλος του Μουσείου στην σύγχρονη εποχή  έχει αλλάξει , δεν περιορίζεται πλέον μόνο
στις συλλογές και τα έργα τέχνης ,αλλά σε ποικιλόμορφες δράσεις που επενδύουν στις
ανθρώπινες σχέσεις . Τα Μουσεία οφείλουν να ξεφύγουν από τον Ακαδημαϊσμό τους, να
ανοίξουν έναν κοινωνικό διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες .Να αφουγκραστούν τις ανάγκες
των πολιτών, να δώσουν διέξοδο μέσα από δράσεις που έχουν κοινωνικό χαρακτήρα. Η
εξωστρέφεια, η σύνδεση με φορείς, συλλογικότητες ,το 'άνοιγμα'' στα ευάλωτα κοινωνικά
στρώματα , η σύνδεσή τους με την Παιδεία είναι το ζητούμενο της σύγχρονης Μουσειακής
πολιτικής.

Οι πύλες της Δημοτικής Πινακοθήκης -Μ.Γ.Ι. Κατσίγρα άνοιξαν χάρη στις δραστηριότητές της.

Είναι το συλλογικό όραμα και πρόγραμμα  της ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ για τον πολιτισμό. Στόχος είναι οι δομές πολιτισμού να ανοιχθούν σε όλους τους πολίτες και να τους κάνουν κοινωνούς του παραγόμενου πολιτιστικού προϊόντος.  Η Δ.Π.Λ.-Μ.Γ.Ι. Κατσίγρα με μια συλλογή που έρχεται 2η μετά τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης οφείλει να πάρει την θέση που της αξίζει, μέσα από εκθέσεις, εκδηλώσεις, δράσεις. Ένα ζωντανό κύτταρο πολιτισμού, ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργασίες  με φορείς,  συλλογικότητες της πόλης αλλά και με ''άνοιγμα'' σε όλες τις  μορφές της τέχνης. Στόχος του Διοικητικού Συμβουλίου και της Καλλιτεχνικής Επιτροπής ήταν η ανάδειξη του εξαιρετικού  υλικού της Δ.Π.Λ-Μ.Γ.Ι.Κ. μέσα από εκθέσεις και συνεργασίες με άλλες Πινακοθήκες της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού .  Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε μια «συνάντηση» τεχνών σε κάθε έκθεση, μέσα από μουσικές παρεμβάσεις, performances, θεατρικά δρώμενα κ.α. με
αποτέλεσμα να διευρύνουμε το κοινό της ΔΠΛ-ΜΓΙΚ σε πολύ μεγάλο βαθμό. Είναι πολύ
σημαντικό ότι οι συμπολίτες μας «αγκαλιάζουν» και στηρίζουν το έργο που παράγεται στη
Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι Κατσίγρα και το γεγονός αυτό μας δίνει τη
δύναμη να συνεχίζουμε.

Ποια η δραστηριότητα της Πινακοθήκης στα εκπαιδευτικά προγράμματα και η επισκεψιμότητα παιδιών;

Άξονα του σχεδιασμού των δραστηριοτήτων της ΔΠΛ-ΜΓΙΚ, είναι η σύνδεσή της με την εκπαίδευση. Η σύνδεση Παιδείας και Πολιτισμού  δημιουργεί τους αυριανούς πολίτες που θα
δώσουν ζωή στους πολιτιστικούς οργανισμούς, ανθρώπους μυημένους στην τέχνη. Η Δ.Π.Λ.-
Μ.Γ.Ι.Κ. συνεργάστηκε εξαιρετικά με Α/θμια και β/θμια εκπαίδευση. Το 2015 κατά την
διάρκεια της σχολικής χρονιάς ξεναγήθηκαν  5.000 μαθητές και διοργανώθηκαν 8
εκπαιδευτικά προγράμματα. Επίσης διοργανώσαμε το sleepover, ένα πρόγραμμα που
βασίζεται στην εξοικείωση του παιδιού με τον χώρο του Μουσείου .  Φέτος ο αριθμός των
παιδιών είναι μεγαλύτερος. Αξίζει  επίσης να αναφέρουμε πως δεχόμαστε μαθητές από όλη
την Ελλάδα. Επίσης, μας επισκέπτονται σύλλογοι και φορείς από όλη την Ελλάδα, στους
οποίους παρέχουμε οργανωμένες ξεναγήσεις.



Ο πολύ σωστά εκπαιδευμένος ή ο κοινωνικά προβληματισμένος προσεγγίζει τον πολιτισμό;

Η τέχνη επηρεάζεται από την συλλογική συνείδηση της εποχής , επομένως απευθύνεται προς
όλες τις κοινωνικές ομάδες . Χωρίς ελιτισμούς και κοινωνικούς αποκλεισμούς , οφείλει να είναι αταξική και προσβάσιμη σε όλους. Όπως ανέφερα και πιο πάνω τα μηνύματά της είναι πολλαπλά , ο καθένας μας ανάλογα με αυτό που «κουβαλάει», τα ερμηνεύει, τα επεξεργάζεται και τ’ αφομοιώνει με τον δικό του υποκειμενικό τρόπο. Η τέχνη είναι δημόσιο και κοινωνικό αγαθό, γεννήθηκε από
την βασική ανάγκη να εκφραστεί και να συνομιλήσει.

*Συνέντευξη της Άννυ-Ψάρρα-Περίφανου στην εκδότρια του Femalevoice.gr, Μαριέττα Λάμπρου και στη συνεργάτιδα Βασιλική Παπαθανασίου.
Share on Google Plus

About femalevoice.gr

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου