Συνέντευξη στο FEMALEVOICE.GR της Ελένης Αναστασοπούλου

Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, 
ΕΛΕΝΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΦΙΛΟΞΕΝΕΙΤΑΙ ΣΤΟ
FEMALEVOICE.GR

Συναντήσαμετηδημιουργικήκιδιαιτερα χαρισματική κα Ελένη Αναστασοπούλου εκπαιδευτικό, συγγραφέα στο γραφείο της μια ηλιόλουστη ημέρα κ γευτήκαμε την εγκάρδια φιλοξενία της! Αξίζει να τονιστεί ότι προτεραιότητα της είναι πάντα τα παιδιά και όραμα της ένα σχολείο κύτταρο της κοινωνίας!                                                            

Συνέντευξη στη Χριστοδούλου  Μαρία


Κατέχετε μια θέση διοικητικής, κοινωνικής και εκπαιδευτικής  ευθύνης. Τι είναι αυτό που προέχει άμεσα;

Η θέση από την οποία υπηρετώ εδώ κι ένα χρόνο την εκπαίδευση είναι πολυδιάστατη και φέρει τη δυναμική των καθημερινών εξελίξεων και αλλαγών. Ως εκ τούτου οι προτεραιότητες εναλλάσσονται και διαφοροποιούνται σχεδόν σε καθημερινή βάση.  Το κύριο όμως χαρακτηριστικό αυτού του θεσμού είναι ότι ασχολείται με ανθρώπους, δηλαδή εκπαιδευτικούς και το σημαντικότερο παιδιά-μαθητές όλων των ηλικιών. Επομένως η σημαντική μας προτεραιότητα είναι πάντα τα παιδιά. Αυτό το διάστημα γίνεται μια προσπάθεια από το Υπουργείο Παιδείας, να αξιοποιηθεί όλο το δυναμικό του υπάρχοντος προσωπικού έτσι ώστε το Σεπτέμβριο να ξεκινήσουν τα σχολεία με όσο το δυνατόν λιγότερες ελλείψεις, οι οποίες βεβαίως θα αντιμετωπιστούν με προσλήψεις αναπληρωτών όσων και όπου χρειάζεται. 

 Ποιος είναι ο στόχος και το όραμα σας ως  Περιφερειακή διευθύντρια εκπαίδευσης.

Στον τομέα της διοικητικής και κοινωνικής ευθύνης απέναντι στον πολίτη, στόχος μου είναι η συνεργατική και αποτελεσματική διοίκηση με ανθρώπινο και κοινωνικά δίκαιο πρόσωπο, η ενίσχυση της δημιουργικότητας, και η έμπνευση των συνεργατών ανθρώπων. Διοίκηση που θα βασίζεται  στη διαφάνεια και στην ακεραιότητα, η οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης και συνέπειας λόγων και έργων. Στον παιδαγωγικό κι εκπαιδευτικό τομέα το οραμά μου είναι ένα σχολείο κύτταρο της κοινωνίας, χώρος μάθησης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης,  που θα προσφέρει  την ίση και ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση, θα ενισχύει την επικοινωνία και τη συνεργασία. Μέσα  σε παιδαγωγικό περιβάλλον και σχολικό κλίμα που θα  ενθαρρύνει την περιέργεια και τη δημιουργικότητα των μαθητών, θα δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να ξεδιπλώσουν όλες τις δεξιότητες και τις επιστημονικές γνώσεις που διαθέτουν, απαλλαγμένοι από το άγχος και την εντατικοποίηση των εξετάσεων . Όραμα μου επίσης είναι να σεβαστούμε τις φωνές των μαθητών γιατί αυτό ίσως βοηθήσει να κατανοήσουμε τις ρωγμές του εκπαιδευτικού μας συστήματος και να βρούμε νέους τρόπους παρέμβασης. Οι απόψεις των μαθητών είναι μία σημαντική πηγή ανατροφοδότησης οι οποίες μπορούν  να βοηθήσουν να αναμορφώσουμε τις εκπαιδευτικές πρακτικές, να δώσουμε καινούριο προσανατολισμό στο ρόλο του σχολείου και να ορίσουμε εκ νέου τους όρους και τις διαστάσεις για το επίτευγμα της μάθησης. Οι απόψεις των μαθητών αντανακλούν τις ανάγκες τους, τις δυσκολίες τους και τα όνειρά  τους και είναι, ίσως, το μοναδικό μέσο για να αναθεωρήσουμε τις αντιλήψεις μας για την αποτελεσματικότητα του σχολείου.


Μιλήστε μας για την εκπαιδευτική σας εμπειρία και για την δράση σας ως εκπαιδευτικό.
Για είκοσι και πλέον χρόνια είχα τη χαρά να υπηρετώ την εκπαίδευση μέσα στην τάξη. Η αλληλεπίδραση με τα παιδιά της νηπιακής ηλικίας υπήρξε τροφοδότης ελπίδας, διάθεσης για αυτοβελτίωση, αναθεώρησης απόψεων και στάσεων διότι τα παιδιά αυτής της ηλικίας με την ειλικρίνεια και τον αυθορμητισμό που τα διακρίνει, είναι σκληροί  κριτές και η γνώμη τους δεν ωραιοποιείται από φτιασιδώματα και υποκρισίες. Τα περισσότερα χρόνια δούλεψα σε επαρχιακά σχολεία και δη σε χωριά και είχα την ευτυχία και τη δικαίωση να διαπιστώνω τη σπουδαιότητα του επιστημονικού και  παιδαγωγικού έργου ως αποτέλεσμα στην εκπαιδευτική διαδικασία και τα μορφωτικά αποτελέσματα στα παιδιά. 

Τι σας παρακίνησε να ασχοληθείτε με την συγγραφή παιδικών βιβλίων;

Η επαφή μου με τα παιδιά και η πεποίθηση ότι ο αναγνώστης όποια ηλικία κι αν διαθέτει δικαιούται την ίδια υπεύθυνη και σοβαρή αντιμετώπιση , τον ίδιο σεβασμό ως προς τα αναγνωστικά του δικαιώματα αφενός, η αγάπη μου για τα παιδιά και η γνώση των χαρακτηριστικών αυτής της ηλικίας αφετέρου.

 Γιατί αποτυπώνετε σκέψεις και βιώματα στο χαρτί ;

Για να μπορώ να τα μοιράζομαι με άλλους ανθρώπους, για να πάψουν να είναι ιδέες και σκιές, στη σπηλιά του Πλάτωνα, να γίνουν σημαδάκια στο χαρτί, να αφήσουν το δικό τους αποτύπωμα  και να πάρουν μορφή και υπόσταση, η  οποία ευελπιστώ , ή μάλλον έτσι δείχνει η αναγνωσιμότητα των βιβλίων μου,  ότι  εκφράζει και άλλους ανθρώπους.
 
Πιστεύετε ότι κάποιος γεννιέται ή γίνεται συγγραφέας;

Ως παιδαγωγός σε καμία περίπτωση δεν θα πίστευα ότι κάποιος γεννιέται με συγκεκριμένες δεξιότητες. Η γραφή είναι αποτέλεσμα καταρχάς πολλών ωρών διαβάσματος, εμπειριών και δουλειάς.  Η γραφή είναι πολύ διάβασμα, πολύ σβήσιμο και λιγότερο γράψιμο. Κάθε σελίδα είναι αποτέλεσμα κόπου και προσπάθειας. 

Ποια η άποψη σας  για τον εθελοντισμό και για τα δίκτυα αλληλεγγύης;

Η παράπλευρη ωφέλεια της κρίσης είναι οι ρωγμές που δημιούργησε στο νεοφιλελεύθερο οικοδόμημα. Δόθηκε η ευκαιρία να αμφισβητηθεί το πρότυπο του πολίτη καταναλωτή και απλού θεατή των γεγονότων, να μπει στο μικροσκόπιο το ιδιοτελές άτομο του Χόμπς, να περάσουμε ξανά από το εγώ στο εμείς. Έτσι κι ευτυχώς,  βλέπουμε να επανέρχονται παλιές και νέες μορφές συνύπαρξης, σύνθεσης, συνεργασίας, διάφορα κοινωνικά δίκτυα αλληλέγγυων πρακτικών.
Η έννοια του εθελοντισμού συνδέεται με την αλληλεγγύη και την ανιδιοτελή προσφορά η οποία  συμβάλει στην αντιμετώπιση των κοινωνικο- οικονομικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων. Συχνά  καλείται να αναπληρώσει τα κενά που δημιουργεί η αδυναμία του κράτους αλλά δεν πιστεύω ότι πρέπει να υποκαθιστά τις υποχρεώσεις του κράτους σε καμία περίπτωση. Σε ότι με αφορά, δεν είναι ένας ακόμη όρος αλλά  είναι στάση ζωής η οποία δεν μπορεί να παίρνει τη μορφή  ιδρύματος ή εταιρείας αντίθετα έχει  την έννοια της προσωπικής και ανιδιοτελούς προσφοράς. Γι αυτό το λόγο, μεταξύ των άλλων, είμαι μέλος της εθελοντικής ομάδας Φιλότης με έργο στην Αφρική και στον τόπο μας.

Ποια η εκτίμηση σας για το εξεταστικό σύστημα που εφαρμόζεται στο ελληνικό σχολείο με αποκορύφωμα τις Πανελλήνιες εξετάσεις;

Αν εξαιρέσουμε ότι είναι ίσως το μόνο αδιάβλητο, αντικειμενικό και αδιαμφισβήτητο σύστημα διαγωνισμού κατά τα άλλα όλοι ξέρουμε ότι είναι μια εξοντωτική διαδικασία για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Οφείλουμε να αναζητήσουμε εναλλακτικές που να εξασφαλίζουν  ισότητα  ευκαιριών κι ελεύθερη πρόσβαση στη μόρφωση, αναβάθμιση του παιδαγωγικού ρόλου της εκπαίδευσης, και στόχευση στον μαθητή- άνθρωπο ως ολότητα κι όχι ως υποκείμενο εξετάσεων και διακρίσεων.

 Οι υποψήφιοι καλούνται με αυτογνωσία να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό δελτίο. Θεωρείτε ότι οι επιλογές τους αντανακλούν την κοινωνική μας οργάνωση;

Οι επιλογές τους αντανακλούν τις περισσότερες φορές τα όνειρα των γονιών τους και τις προτεραιότητες που θέτουμε ως κοινωνία. Θα πρέπει απλά να μας προβληματίσει το γεγονός ότι οι μέχρι τώρα προτεραιότητες έχουν αποτύχει.

Τι ονειρεύεστε για το μέλλον;

Δεν προλαβαίνω να ονειρεύομαι, βρίσκομαι  σε  πεδίο δράσης και δεν έχω χρόνο παρά να μάχομαι. Ωστόσο η γενικότερη στάση μου στη ζωή και οι απόψεις μου όπως αυτές  καταγράφηκαν πιο πάνω οριοθετούν και το πεδίο των ονείρων μου.

Σας ευχαριστώ για την πολύτιμη κουβέντα μας
Ελένη Αναστασοπούλου
Share on Google Plus

About femalevoice.gr

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου