ΖΑΧΑΡΗ ΚΑΙ ΓΛΥΚΑΝΤΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ ΟΛΗ Η ΑΛΗΘΕΙΑ


Η παρεξηγημένη ζάχαρη, για πολλούς ανθρώπους έχει μία συνήθη διαδρομή προς “το πυρ το εξώτερον”. Η πραγματικότητα είναι, ότι με μέτρο και γνώση μπορεί να δώσει χρώματα, απόλαυση και γεύση στα γεύματα και τη καθημερινότητά μας.
Διακρίνονται 3 είδη:

Ζάχαρη (από ζαχαροκάλαμο): δισακχαρίτης (δηλαδή σουκρόζη & ζαχαρόζη).

Στη φυσική της μορφή είναι η μαύρη (χωρίς επεξεργασία και  με μεγάλη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, ευεργετικές για τον ανθρώπινο οργανισμό), η καστανή (ελαφρώς επεξεργασμένη με μία ποσότητα φυτικών ινών, αρκετά ικανοποιητική) και τέλος, η κρυσταλική λευκή (απόλυτα επεξεργασμένη με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες).
Φρουκτόζη (τα σάκχαρα των φρούτων): μονοσακχαρίτης.

Αρκετά ευεργετική, αλλά κάποια φρούτα έχουν ιδιαιτερότητες. Η μπανάνα έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε σάκχαρα, τα σύκα είναι δισακχαρίτης (ζάχαρη& φρουκτόζη), το καρπούζι αποτελείται από ζάχαρη, νερό και χρωστικές ουσίες, τα σταφύλια από σταφυλοσάκχαρα και είναι καλύτερα να καταναλώνονται μόνα τους. Όλα τα παραπάνω φρούτα πρέπει να αποφεύγονται σε κάποιες παθολογικές καταστάσεις, όπως πχ. στο διαβήτη.
Χημικές γλυκαντικές ουσίες (ασπαρτάμη, στέβια  κτλ).

Μετά από επιστημονική μελέτη, τα υποκατάστατα ζάχαρης που έχουν νικήσει τη μάχη με το μικροσκόπιο είναι η ασπαρτάμη και η στέβια. Η στέβια αποτελεί ένα φυσικό γλυκαντικό, έχει τη γλυκαντική αξία της ζάχαρης, άνευ θερμίδων. Η ασπαρτάμη είναι το μόνο χημικό γλυκαντικό που λόγω πολυάριθμων ερευνών και μετα-αναλύσεων έχει χαρακτηριστεί ως ασφαλές για τον ανθρώπινο οργανισμό όταν η κατανάλωσή του, δεν υπερβαίνει τον υπερβολικό αριθμό των 50 mg/ημερησίως (= 20 κουτάκια coca cola/ημέρα!). Η ιδιατερότητά του έγκειται στο γεγονός ότι είναι «θερμοευαίσθητο». Αυτό σημαίνει ότι διατηρεί τη γεύση του όταν διαλύεται σε ένα ρόφημα από 10 έως 62 βαθμών κελσίου. Πέραν αυτού του φάσματος, γλυφίζει και αλλοιώνεται η γεύση του ροφήματος.
Εκ κατακλείδι, μπορούμε να γλυκάνουμε τη καθημερινότητά μας, έχουμε όλοι διακαίωμα στις γεύσεις και στη τέρψη που προσφέρει ένα ωραίο γεύμα, έχοντας, όμως στο νου, να μην αποτελεί αυτό μία εκτόνωση των συναισθημάτων μας και να μην είναι συνιφασμένο με μία αποφυγή των δυσκολιών μας, καθώς η υπερβολή και η εξάρτηση ελλοχεύει.

Κείμενο :Μαρίνα Χάιδα Κλινική Διατροφολόγος, Msc, MMedSci, Ειδικευμένη στη Χειρουργική της Παχυσαρκίας, Συντονίστια Βιωματικών ομάδων Διατροφικών Διαταραχών, Συνεργάτης ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, Εmail: inia_@hotmail.com
Share on Google Plus

About Μαρία Χριστοδούλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου