Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ


Πόσες φορές μας ζητάν τα παιδιά ένα παραμύθι πριν κοιμηθούν; Πόσες γενιές έχουν μεγαλώσει μέσα από τα παραμύθια; Νεράιδες και δράκοι, πριγκίπισσες και βασιλόπουλα, λευκές άμαξες και ιππότες είναι μερικές από τις αναμνήσεις που έχουμε όλοι από την παιδική μας ηλικία. Ήταν η αγαπημένη μας συνήθεια που μας συντρόφευε στην ώρα του φαγητού, στα παιχνίδια της ημέρας, στο σχολείο αλλά και το κίνητρο για να κοιμηθούμε όταν ερχόταν η μαμά και ο μπαμπάς να μας καληνυχτίσουν μ’ ένα φιλί.
Τι είναι όμως αυτό που κάνει τα παραμύθια τόσα μοναδικά για τα παιδιά; Πέρα από τον ψυχαγωγικό του ρόλο, το παραμύθι μιλάει μ’ έναν ξεχωριστό τρόπο στην ψυχή των παιδιών κι αποτελεί μέσο για την παιδαγωγική ανατροφή και την κοινωνικοποίηση του παιδιού. Μόλις ακούσουν τη μαγική φράση «Μια φορά κι έναν καιρό» μας κοιτούν με μάτια ορθάνοιχτα, γεμάτα περιέργεια και ανυπομονησία. Αμέσως αναρωτιούνται πως μπορεί να μοιάζουν οι ήρωες, το μυθικό βασίλειο ή το παραμυθένιο κάστρο. Πλάθουν στο μυαλό τους ένα σκηνικό και τοποθετούν τους ήρωες σ’ αυτό. Η αφήγηση μιας ιστορίας εξάπτει και καλλιεργεί τη φαντασία των παιδιών ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσεται η γλωσσική ικανότητα και εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο. Οι συμβολισμοί και οι μεταφορές που χρησιμοποιούνται στα παραμύθια βοηθούν το παιδί να αποκωδικοποιήσει σύνθετες έννοιες όπως: η φιλία, η οικογένεια, ο αποχωρισμός η επανένωση, το δίκαιο και το άδικο. Παράλληλα, τα παραμύθια κατευνάζουν τις παιδικές ανησυχίες και συμβάλλουν στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Το παιδί διδάσκεται ποιες είναι οι επιθυμητές μορφές συμπεριφοράς και ποιες όχι, μαθαίνει να ανακαλύπτει τα συναισθήματα των άλλων και τα δικά του. Ταυτίζεται με τους ήρωες και μέσα από αυτήν την ταύτιση ζει τις συναισθηματικές καταστάσεις των χαρακτήρων. Το παραμύθι μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως ψυχολογικό στήριγμα σε περίπτωση που το ίδιο το παιδί βρίσκεται σε συναισθηματική φόρτιση καθώς οι λύσεις που βρίσκουν οι ήρωες των παραμυθιών το βοηθούν να αντιμετωπίσει παρόμοια προβλήματα κι έτσι από την πραγματικότητα του παραμυθιού, σταδιακά μεταβαίνει στην πραγματικότητα της ζωής. Τα οφέλη του παραμυθιού είναι πολλά τόσο για το ίδιο το παιδί αλλά και για τη σχέση του με το γονιό. Η αφήγηση του παραμυθιού είναι μία στιγμή ζεστασιάς η οποία ενισχύει και ενδυναμώνει τη σχέση του παιδιού με τον γονιό. Γίνεται η αγαπημένη συνήθεια του παιδιού η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το πρόσωπο της μαμάς ή του μπαμπά. Είναι πολύ σημαντικό οι ίδιοι οι γονείς να εμπλουτίζουν αυτή τη διαδικασία ζητώντας από το παιδί να μαντέψει την επόμενη κίνηση του ήρωα ή της ηρωίδας, να φτιάξουν μία ιστορία μαζί ώστε το παιδί να κατανοήσει μόνο του γιατί το παραμύθι είναι τόσο σαγηνευτικό και πως λειτουργεί η μαγεία της ιστορίας. Επομένως δεν πρέπει να αποκωδικοποιούμε τα μηνύματα των παραμυθιών αλλά να αφήνουμε το ίδιο το παιδί να τρέξει στα μονοπάτια της δικής του μοναδικής φαντασίας και να ανακαλύψει το δικό του παραμύθι.
Η διδακτική αφήγηση των παραμυθιών προετοιμάζει το παιδί για την κοινωνία. Το βοηθά να σκέφτεται κριτικά πάνω σε γεγονότα, να αντιλαμβάνεται το αδιέξοδο, να βρίσκει λύσεις και προοπτικές κι έτσι οδηγείται αυτόματα στην αυτογνωσία και στην καλύτερη συνειδητοποίηση του κόσμου. Ας διαβάσουμε λοιπόν παραμύθια στα παιδιά και ας αφεθούμε στη μαγεία τους….

Την επιμέλεια είχε η συντάκτρια του femalevoice.gr Μαρία Κυργιαννή, Δασκάλα
Share on Google Plus

About Μαρία Χριστοδούλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου