Πως επηρεαζουν οι διαφημισεις τα παιδια μας; Τι μπορουμε να κανουμε;


Τα διαφημιστικά μηνύματα που βλέπουν τα παιδιά είτε ενδιάμεσα από το παιδικό πρόγραμμα, είτε σε άλλες ώρες προγράμματος, παρουσιάζουν προϊόντα, αντικείμενα ή υπηρεσίες ως ιδανικά και απαραίτητα. Το μήνυμα έχει έντονη επιρροή στο παιδί με σκοπό να αποκτηθεί το προϊόν, που είναι σχεδόν τέλειο, χωρίς μειονεκτήματα. Τα μικρά παιδιά δεν επεξεργάζονται περαιτέρω όλα όσα βλέπουν με αποτέλεσμα να μην αντιλαμβάνονται την παγίδα τον διαφημίσεων και να επιζητούν ό,τι βλέπουν στην οθόνη.

Τα παιδιά, προσχολικής ηλικίας, ιδίως, δεν έχουν την ικανότητα να "φιλτράρουν" αυτά που οι διαφημίσεις τους πλασάρουν και τα πιστεύουν ως αληθή, χωρίς απορρίψεις και αμφιβολίες, όπως, σε αντίθεση, έχει αυτήν την ικανότητα ένα μεγαλύτερο ηλικιακά άτομο.

Δυστυχώς, η τηλεοπτική διαφήμιση, ιδιαίτερα, έχει περισσότερη επίδραση στα παιδιά σε σχέση με την έντυπη ή την ηχητική διαφήμιση, αφού συνδυάζει εικόνα, ήχο και εντυπωσιακά εφέ στο λεπτό. Επίσης, τα παιδιά  διδάσκονται πολλά από "την οθόνη" και πολλές φορές τα χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα τους, όντας σίγουρα πως είναι σωστά.

Κάπου εδώ θα πρέπει να λάβουν δράση οι γονείς και να μάθουν στο παιδί να εντοπίζει τα σφάλματα και να αμφισβητεί την εγκυρότητα όσων ακούει και βλέπει στην τηλεόραση, εφόσον φυσικά είναι σε θέση, ηλικιακά, το παιδί να το κάνει. Ένα παιδί πρώτης σχολικής ηλικίας μπορεί όλο αυτό να αρχίσει να το αντιλαμβάνεται μέσα από τη συζήτηση. Την αφορμή μπορεί να τη δώσει το ίδιο το παιδί όταν έρθει και σας προτείνει να αγοράσετε το τάδε προϊόν γιατί στη διαφήμιση αναφέρει, για παράδειγμα, πως είναι απαραίτητο για κάθε σπίτι. Σε αυτήν τη φάση, μπορείτε να του εξηγήσετε πως ο καθένας κρίνει τι είναι απαραίτητο για το σπίτι του και ότι η τηλεόραση δεν μπορεί να ξέρει καλύτερα κάτι τέτοιο.


Μπορείτε, επίσης, να εξηγήσετε πως οι διαφημίσεις δε λένε πάντοτε αλήθεια και πως πολλές φορές λένε κάποια πράγματα για να μας οδηγήσουν να αγοράσουμε κάτι που δεν έχουμε ανάγκη.

Ακόμη, μπορείτε να μοιραστείτε μια εμπειρία σας με το παιδί, όπως ότι κάποτε αγοράσατε ένα προϊόν διαφήμισης που υποσχόταν πολλά, αλλά εν τέλει δεν μείνατε ευχαριστημένη, γιατί δεν είχε όλα όσα πρόβαλλε η διαφήμιση. Το παιδί ίσως ξαφνιαστεί ακούγοντας κάτι τέτοιο, καθώς λόγω της αγαθότητάς του, δεν είναι καχύποπτο και εμπιστεύεται εύκολα ανθρώπους και λόγια. Δεν είναι κακό, όμως, να του αναφέρετε ότι αυτό είναι μια πραγματικότητα, που υπάρχει έντονα σε κάποιους χώρους, όπως η διαφήμιση.

Τονίστε τους όλα τα αγαθά που έχουν και βοηθήστε τα να τα εκτιμήσουν. Δώστε τους να καταλάβουν πως μπορούν να είναι χαρούμενα και χωρίς τα προϊόντα των διαφημίσεων.

Είναι αδύνατο να εμποδίσετε το παιδί σας να βλέπει ή να ακούει διαφημίσεις. Είναι, όμως, εφικτό να περιορίσετε όσο μπορείτε την έκθεση των μικρών παιδιών (ιδίως προσχολικής ηλικίας) στις τηλεοπτικές διαφημίσεις. Αυτό θα το πετύχετε περιορίζοντας τη χρήση τηλεόρασης ή επιτρέποντας κυρίως dvd και μαγνητοσκοπημένα προγράμματα.


Σταδιακά, μεγαλώνοντας τα παιδιά, μπορείτε να τα βοηθήσετε να ελέγχουν τα μηνύματα που δέχονται και να αποκτούν κριτική σκέψη, ώστε να μάθουν να ξεχωρίζουν το καλό από το κακό, το αληθινό, από το ψεύτικο... γεγονός που θα τους βοηθήσει και στην μετέπειτα ζωή τους!

Φράγκου Ευαγγελία, Νηπιαγωγός

Share on Google Plus

About Εύα Φράγκου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου