Χαρούλα Χρυσάφη "Καταρρίπτεται "



Η Χαρά Χρυσάφη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1988. Είναι απόφοιτος της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης(Νηπιαγωγών). Έχει γράψει 2 βιβλία. Μια ποιητική συλλογή με τίτλο «Ερωτικές Αντιφάσεις» και το «Καταρρίπτεται » που αποτελείται από 15 θεατρικούς μονολόγους, εκδ. Ωριώνας. Ποιήματα της έχουν εκδοθεί στο συλλογικό έργο «Στων Ιδεών την πόλη» και στο «Γιορτή Ποιητών 2015».


-Βραβείο ποίησης στο 30ο διαγωνισμό “Σικελιανά”(κατηγορία Βιβλίο).-Τιμητικό -βραβείο από την Δ.Ε.Ε.Λ στην 34η γιορτή ποιητών 2014.

Ας την γνωρίσουμε .

Με ποιο ερέθισμα ξεκίνησες τη συγγραφή;

Δεν έγραφα ποτέ ολοκληρωμένα. Ούτε ημερολόγια. Ούτε τίποτα. Μόνο μικρές φράσεις, χωρίς ομοιοκαταληξία. Το 2013 μια φίλη μου πρότεινε να στείλω μερικά ποιήματα για ένα διαγωνισμό. Τη ρώτησα από πού κι ως πού; Και μου απάντησε τι έχεις να χάσεις. Έτσι έστειλα τις «Ερωτικές Αντιφάσεις». Πέρασε ο καιρός και κάποια στιγμή μου ήρθε ένα e-mail που έλεγε το έργο σας βρίσκεται ανάμεσα στα 10 πρώτα πανελλαδικώς. Γέλασα τότε με απορία αλλά και με χαρά. Δεν το περίμενα. Τότε γνωστοί και φίλοι μου είπαν να το ψάξω περισσότερο και έτσι εδώ και 3 χρόνια έχουν εκδοθεί 2 βιβλία μου. Το « Ερωτικές Αντιφάσεις»(μια ποιητική συλλογή με 30 ποιήματα) και το «Καταρρίπτεται»(15 θεατρικοί μονόλογοι).

Ποια η σχέση σου με τους αναγνώστες σου;

Νομίζω ότι πέρα από την οικογένεια και τους φίλους μου, όποιος έτυχε να διαβάσει κάτι μου μίλησε με πολύ οικεία και ζεστά λόγια για το συναίσθημα του την ώρα της ανάγνωσης. Έτσι νομίζω πως εγώ και οι αναγνώστες είμαστε μια παρέα. Αυτό είναι έτσι κι αλλιώς το συναίσθημα μου όταν γράφω. Θεωρώ πως όταν γράφει κανείς πρέπει να γράφει απρόσωπα και το κείμενο του να «ακουμπά» απαλά σε κάθε είδους αναγνώστη. Και η αλήθεια είναι πως μόνο που κάποιος μπαίνει στη διαδικασία να διαβάσει μια προσωπική δημιουργία από μόνο του αυτό είναι υπέροχο. Ανεξαρτήτως αν του άρεσε ή όχι. Κάθε κριτική, κάθε άποψη πρέπει να ακούγεται και να μοιράζεται. Εξάλλου πως αλλιώς θα «κοινωνήσει» κανείς το έργο του;  Πως αλλιώς θα «κοινωνήσει» κανείς το συναίσθημα του την ώρα της ανάγνωσης;

"Καταρρίπτεται "θεατρικοί μονόλογοι. Θα ήθελες να το δεις σε παράσταση θεατρική;

Όταν γράφτηκε αυτό το βιβλίο είχα στο μυαλό μου ότι ήθελα να γράψω όλες τις «δεύτερες» σκέψεις που κάνουμε αλλά δεν τις λέμε ποτέ. Το «πίσω κείμενο» δηλαδή του μυαλού μας. Ολόκληρη θεατρική πράξη είναι βασισμένη σε αυτή τη σκέψη. Οι ηθοποιοί παίζουν ένα θεατρικό έργο και μιλούν, κινούνται, με λόγια. Όμως ο τρόπος που το εκφράζουν βασίζεται σ’ αυτό που εννοούν, σ’ αυτό που νιώθουν. Πίσω από τον λόγο κρύβεται πάντα ένα συναίσθημα. Επομένως σίγουρα θα με χαροποιούσε πολύ το γεγονός να το δω σε παράσταση. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον για μένα να πάρουν σάρκα και οστά όλες οι «δεύτερες σκέψεις»

Η λογοτεχνία σήμερα. Πώς τη βλέπεις μέσα από τα μάτια σου;

Σήμερα η λογοτεχνία είναι πολυποίκιλη και πιο άμεση. Βέβαια αυτό πάντα δεν την καθιστά επιτυχημένη. Παλιότερα υπήρχαν λιγότεροι δημιουργοί και λιγότερα έργα . Όπως και να είχε όμως το έργο ήταν πάντα πετυχημένο, γιατί και λίγοι να το διάβαζαν και πολλοί, ήταν ενθουσιασμένοι. Η δυσκολία βέβαια ήταν ορατή στο γεγονός ότι πολλοί αναγνώστες μπορεί και να μην καταλάβαιναν τι διάβαζαν.  Γι’ αυτό και τα περισσότερα έργα είναι ακόμα και σήμερα κλασσικά και επιτυχημένα, όμως παραμένουν δυσκολοδιάβαστα. Σήμερα ο καθένας έχει τη δυνατότητα να γράψει, γι αυτό και υπάρχει πληθώρα βιβλίων. Αυτό από τη μια δεν καθιστά όλα τα έργα επιτυχημένα, από την άλλη παρατηρώ πως πια οι συγγραφείς γράφουν πιο άμεσα με λιγότερο στόμφο κι αυτό αγγίζει ένα μεγάλο αναγνωστικό κοινό, γιατί μπορούν να καταλάβουν με απλά λόγια τι διαβάζουν. Όπως και να’ χει η λογοτεχνία παραμένει η πιο παλιά μορφή τέχνης -μετά την ποίηση- και η κατάθεση ψυχής στο χαρτί πάντα θα είναι μια ιερή συναλλαγή μεταξύ δημιουργού και αναγνώστη. Να θυμόμαστε μόνο στην εποχή που ζούμε, να διατηρούμε αυτή την ιερότητα και να μην την ευτελίζουμε ή να μην την «ξεμπροστιάζουμε» σε βωμούς δόξας και χρήματος.


Έχω την εντύπωση πως παρατηρείς με λεπτομέρεια τον κόσμο και μετά τα μεταφέρεις στο χαρτί. Είναι αλήθεια;

Ναι είναι πολύ αλήθεια αυτό. Και δεν θα πω το κλασσικό ότι η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά, αλλά πως η ίδια η λεπτομέρεια είναι η διαφορά. Και έχουμε πολύ ανάγκη να είμαστε διαφορετικοί. Όχι για του άλλους, αλλά για εμάς. Είναι καθαρά θέμα επιβίωσης. Βαρέθηκαν οι άνθρωποι τη μαζικοποίηση. Έχουν, νομίζω, καταλάβει περισσότερο σήμερα πόσο είναι η επιτακτική ανάγκη όχι τόσο να διαφέρεις, απλά για να διαφέρεις, αλλά να διαφέρεις με ουσία, να διαφέρεις για τα ιδανικά που καταρρακώθηκαν για την ανθρωπιά που εξαφανίζεται. Μόνο όταν αυτοαναλύονται οι άνθρωποι, «ξερνούν» αγάπη, σοφία, δικαιοσύνη, σεβασμό και αξιοπρέπεια. Και για να φτάσει κανείς στην αυτοανάλυση πρέπει να παρατηρεί τις λεπτομέρειες. Πρέπει να βρει την αλήθεια του, για να μιλήσει για την αλήθεια. Είναι αστείο, αλλά αν ο καθένας από εμάς παρατηρούσε καθημερινά τον τρόπο πια αγγίζουμε τον άλλον, στο σπίτι, στη δουλειά, στο λεωφορείο, στην διπλανή καρέκλα, σε οικογενειακά τραπέζια, σε εκδρομές, θα καταλάβαινε πως αυτό το άγγιγμα ή δεν υφίσταται ή είναι αμήχανο. Το να μιλάς για τα συναισθήματα σου, το να τα γράφεις μπορεί να πάρει πολύ χρόνο. Για να δείξεις κάθε είδους νοιάξιμο,-τώρα ή για πάντα- αρκεί να αγγίξεις τους ανθρώπους  στα χέρια, στο μέτωπο, στον ώμο, στην καρδιά. Και αυτή δεν είναι μόνο μια λεπτομέρεια είναι όλη η διαφορά.

Σήμερα οι συγγραφείς γράφουν για το χρήμα και τη δόξα ή για εσωτερική ανάγκη;

Και για τα τρία. Και για το χρήμα και για τη δόξα. Για το χρήμα. Για τη δόξα. Πάντως μπορώ να πω με σιγουριά πως σε κάθε επιλογή υπάρχει η εσωτερική ανάγκη. Γράφει κανείς γι’ αυτά που δεν μπορεί να πει, γράφει κανείς για να ξεχαστεί, για να ξορκίσει, για να βρει την ελπίδα, για να ονειροπολήσει χωρίς κριτική, για να βρει τη γαλήνη. Γράφει γι’ αυτόν, για τους άλλους. Γράφει για να βγάλει χρήματα. Γράφει για να τον αναγνωρίσουν στο δρόμο. Γράφει και για λόγους που μπορεί να μη μάθουμε ποτέ. Και αυτό υπήρχε πάντα. Δεν υπάρχει νομίζω μόνο σήμερα. Τώρα ποιος θα δικαιωθεί, δοξαστεί, πληρωθεί ή λυτρωθεί θα το δείξουν τα κιτάπια του χρόνου και της ιστορίας.

Λίγα λόγια για το βιβλίο σου…

Το «Καταρρίπτεται» αποτελείται από 15 θεατρικούς μονόλογους. Στο βιβλίο μπορεί να βρει κανείς τον εαυτό του, το διπλανό του, τη γειτόνισσα, τη γιαγιά του, μπορεί να βρει ανθρώπους καθημερινούς. Το βιβλίο είναι η αποτύπωση όλων των δεύτερων σκέψεων που μπορεί να κάνει ο καθένας μας. Έχουν γραφτεί σκέψεις που δεν τις λέμε πολλές φορές. Ο καθένας για τους δικούς του λόγους, όπως θα διαπιστώσει κανείς διαβάζοντας για τους ήρωες των μονολόγων.

Ένα απόσπασμα από το βιβλίο σου που είναι για σένα τρόπος σκέψης.

«Πείνασα παιδιά. Πάω να φάω λίγο φόβο αυτή τη φορά, να ροκανίσω λίγη στενοχώρια, να γλυκάνω λίγο και τη ζωή μου. Μετά θα μοιράσω και λίγη αγάπη, θα χωνέψω και λίγα σ’ αγαπώ και τα λέμε στο δικό σας σπίτι αύριο.» (Από το μονόλογο «Φαταούλες της ζωής»)

Έρωτας, ζευγάρια ,απιστίες. Τι είναι για σένα ο έρωτας.

Ο έρωτας δεν είναι αγάπη, δεν είναι σεβασμός, δεν είναι καψούρα, δεν είναι μοίρασμα, δεν είναι τελετουργία, δεν είναι βάσανο, δεν είναι εξάρτηση, δεν είναι εμμονή, δεν είναι ταχυπαλμία, δεν είναι τρυφερότητα, δεν είναι καλοσύνη, δεν είναι τίποτα απ’ όλα αυτά ξεχωριστά. Είναι όλα αυτά μαζί. Είναι και πολλά άλλα που δεν χωράνε πουθενά, ούτε σε χαρτιά, ούτε σε μυαλά, ούτε σε καρδιές, Και επειδή πάντα μ’ αρέσει να παίζω με τις λέξεις, η λέξη έρωτας κρύβει μέσα της μια ερώτηση: «Ε! ρωτάς;». Και τούτη η ερώτηση, αν το σκεφτείς, κρύβει μέσα της όλες τις απαντήσεις στο πιο δύσκολο ερώτημα του κόσμου. «Τι είναι ο έρωτας;»

Ποια η καθημερινότητά σου. Τα ενδιαφέροντά σου;

Μου αρέσει κάθε είδους ανάγνωσμα που κρύβει μέσα του μια αλήθεια. Βιβλίο, ένα μήνυμα σε  τοίχο, ένα άρθρο, δυο στιχάκια που μοιράστηκε μαζί μου ένας φίλος. Ασχολούμαι με το θέατρο εδώ και 11 χρόνια. Είναι η δική μου ψυχοθεραπεία. Βλέπω πολλές παραστάσεις, ταινίες, σειρές. Αγαπώ τα ταξίδια, την οικογένεια, τους φίλους μου. Με ενδιαφέρει κάθε είδους συζήτηση, ανάλυση, όνειρο. Με ενδιαφέρει να μπορώ να ανταλλάσω αγάπη με την ίδια αθωότητα που αντάλλαζα αλληλογραφίες κάποτε.
Χαρούλας Χρυσάφη :
https://www.facebook.com/X%CE%B1%CF%81%CE%AC-%CE%A7%CF%81%CF%85%CF%83%CE%AC%CF%86%CE%B7-561870327243506/
 
Βασιλική Ευαγγέλου Παπαθανασίου για το femalevoice.gr
Share on Google Plus

About Βασιλική Ευαγγέλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου