Άτακτο ή χαρισματικό παιδί;


                                 
  Μήπως το παιδί σας κάνει αταξίες, προκαλεί καυγάδες, είναι αφηρημένο; 'Η μήπως βαριέται στο σχολείο, είναι απρόσεκτος και αδιάφορος; Αν ναι, τότε υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες να πρόκειται για ένα χαρισματικό παιδί! Επικρατεί η εντύπωση ότι τα χαρισματικά παιδιά είναι υπάκουα, ήσυχα, εξαιρετικοί μαθητές, διαβάζουν τα μαθήματά τους, αριστεύουν στις εξωσχολικές δραστηριότητες και είναι  ''πρώτα'' σε όλα.
  Αναμφισβήτητα, τα χαρισματικά παιδιά αρχίζουν να περπατούν και να μιλούν πολύ νωρίς. Μαθαίνουν να διαβάζουν χωρίς να τα έχει διδάξει κανείς και κάνουν περίεργες ερωτήσεις για την ηλικία τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παιδιά αυτά διακατέχονται από ιδιαίτερο χιούμορ, υψηλό δείκτη νοημοσύνης
( IQ), επιδίδονται σε πολλαπλούς συλλογισμούς και παρουσιάζουν συναισθηματική ανάπτυξη ξένη προς την ηλικία τους. Πολλά από αυτά διαπρέπουν...
  Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά όπου τα χαρισματικά παιδιά βαριούνται εύκολα, αντιδρούν έντονα, αμφισβητούν τα πάντα και μένουν στο περιθώριο. Τα περισσότερα δεν επιβραβεύονται ούτε από την οικογένεια ούτε από το εκπαιδευτικό σύστημα.
  Το θέμα αυτό απασχολεί εδώ και δεκαετίες τα εκπαιδευτικά συστήματα του εξωτερικού, μόνο που στην Ελλάδα είμαστε ακόμη στο....νηπιαγωγείο. Εύκολα χαρακτηρίζουμε ένα αφηρημένο ή αδιάφορο παιδί μέσα στην τάξη ως ανίκανο και ένα παιδί που βαριέται με όλα ως προβληματικό. Κι όμως, επειδή η σχολική ύλη και οι μέθοδοι διδασκαλίας απευθύνονται κυρίως στο μέσο μαθητή, τα ικανά παιδιά δείχνουν να πλείττουν γιατί δεν ικανοποιούνται οι υψηλές απαιτήσεις τους. Μερικές συνέπειες σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να ''κλείνουν τους διακόπτες'' και να ονειροπολούν, να αποφεύγουν το σχολείο ''φτιάχνοντας''  πλασματικές ασθένειες ή ακόμα χειρότερα να προκαλούν αναστάτωση στην τάξη. Μετατρέπονται σε θηρία μέσα στα κλουβιά τους, παίρνουν τη μορφή του επιθετικού μαθητή ακόμα και του κλόουν της παρέας.
  Οι γραπτές τους εργασίες μπορεί να είναι αδύναμες, να ξοδεύουν πολύ χρόνο ζωγραφίζοντας αφηρημένα στο τετράδιό τους. Ενδέχεται να μην είναι συνεργάσιμα, να μη παρακινούνται εύκολα και να είναι επικριτικά προς τους άλλους. Ένα άλλο σύμπτωμα (προκειμένου να προσαρμοστούν στο επίπεδο της τάξης), είναι να κρύβουν τις ικανότητές τους για να μην ξεχωρίζουν. Τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να κάθονται ήσυχα και να απαντούν ''δε ξέρω'' με αποτέλεσμα να έχουν χαμηλές εππιδόσεις. Αυτό το πρόβλημα, εμφανίζεται περισσότερο στα αγόρια παρά στα κορίτσια σε αναλογία 3 προς 1.
  Πρόκειται λοιπόν για μια ακόμη κατηγορία με ειδικές ανάγκες σε εκπαιδευτικό, συναισθηματικό και ψυχολογικό επίπεδο. Βιώνουν μοναξιά, άγχος και γι'αυτό συχνά δραπετεύουν σ'έναν φανταστικό κόσμο. Πολλές φορές λανθασμένα χαρακτηρίζονται ως υπερκινητικά, τεμπέλικα ακόμη και νοητικώς καθηστεριμένα.
  Είναι πολύ εύκολο να συντριβεί η αυτοπεποίθηση ενός ταλαντούχου παιδιού. Επειδή οι εμπειρίες τους στις συναναστροφές είναι κρίσιμες και καθοριστικές, πρέπει να αναζητούνται ενδείξεις που υποδεικνύουν οτι ένα δύσκολο ή άτακτο παιδί έχει κάποιο κρυφό ταλέντο.
  Η διάγνωση- γνωμάτευση δεν είναι εύκολη. Χρειάζεται εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία. Χρειάζεται να γίνουν μια σειρά απο ειδικά τεστ, αναπτυξιακά, νοητικά και συναισθηματικά. Πρέπει να αντιμετωπίζονται οι ανάγκες του παιδιού και να παρέχεται συμβουλευτική στήριξη στην οικογένεια.
  Ο ρόλος του γονέα είναι καθοριστικός. Χρειάζεται να δείχνει αποδοχή, κατανόηση, ευαισθησία και ευελιξία. Η ισορροπία είναι δύσκολη, καθώς τα παιδιά για τους γονείς είναι αντικείμενα υπερηφάνειας και θαυμασμού. Πολλές φορές λόγω έλλειψης ενημέρωσης, οι γονείς, δεν ασχολούνται μαζί τους και δεν ικανοποιούν την έμφυτη περιέργειά τους για γνώση.
  Στα χαρισματικά και συγχρόνως άτακτα παιδιά, οι βραχύχρονοι (κοντινοί) στόχοι και οι ανταμοιβές λειτουργούν ως κίνητρα. Δώστε σε κάθε μικρή διαδικασία ένα στόχο και προσπαθήστε να ορίσετε μια ανταμοιβή για κάθε στόχο.Μετατρέψτε τη δουλειά στο σπίτι σε δημιουργικά παιχνίδια.Αυτά τα παιδιά λατρεύουν τις προκλήσεις, οπότε μετατρέποντας μια κατά τα άλλα βαρετή δουλειά που έχουν να κάνουν στο σπίτι, θα καταφέρετε να πείσετε το παιδί να την κάνει.  Σε μερικά παιδιά αρέσει η ταχύτητα, οπότε μπορείτε να τα προκαλέσετε ρωτώντας τα πόσο γρήγορα μπορούν να κάνουν κάτι χωρίς λάθη. Επιθεωρώντας τη δουλειά του, του δείχνετε πως ενδιαφέρεστε για αυτή.
  Αν για κάποιο λόγο έρθετε σε επαφή με ένα χαρισματικό παιδί, πρέπει να κατανοήσετε ότι η ψυχική του ισορροπία εξαρτάται πρωτίστως από την κάλυψη των συναισθηματικών του αναγκών. Έτσι όσο ασυνήθιστες ή παράξενες και αν είναι οι ερωτήσεις του παιδιού, ας μη το απομακρύνετε από αυτή την κατεύθυνση. Η αποθάρρυνση το διαταράσσει ψυχικά και συναισθηματικά. Μη ξεχνάτε να επαινείτε τις προσπάθειες του παιδιού και να καλλιεργείτε τα ενδιαφέροντά του.
   Στο χαρισματικό παιδί δε λες τι να κάνει. Απλώς το ακολουθείς.
 
Πηγή Ελευθερία

 Θάλεια Μπαρλαγιάννη -Τζιουβάρα
Δασκάλα Ειδικής Αγωγής                                                                          

                                                                         

                                                             

Share on Google Plus

About Μαρία Χριστοδούλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου