Παιδι και ομιλια: 6 παιχνιδια για να μιλησει καλυτερα!


Παιδί και παιχνίδι πάνε μαζί. 4 παιχνίδια με το παιδί σας και θα μιλήσει καλύτερα! Μην ξεχνάτε ότι κάθε παιδί έχει τους δικού του ρυθμούς σε ό,τι αφορά τη γλωσσική εξέλιξη. Μερικά παιδιά αναπτύσσονται γλωσσικά  γρηγορότερα, ενώ άλλα αργότερα.  Προσπαθήστε να δώσετε στο παιδί όλα τα κατάλληλα ερεθίσματα για να ενθαρρύνετε τη γλωσσική του ικανότητα και ο κόπος σας θα σας ανταμείψει.

Παίξτε παιχνίδια με ρυθμό. 



Η κατάκτηση του ρυθμού είναι απαραίτητη για τον ευφραδή λόγο. Αρκετές παράμετροι του λόγου μάλιστα, όπως, ο τονισμός, η ταχύτητα, η έμφαση, η παύση και η άρθρωση, σχετίζονται με τον ρυθμό της ομιλίας. Οι δραστηριότητες άσκησης στο ρυθμό είναι πολλές και απλές, όπως η «παρέλαση» στο ρυθμό κάποιας μουσικής ή στο χτύπημα ενός  τύμπανου, το ρυθμικό χτύπημα των χεριών στο τραπέζι και η εκφορά ήχων με τον ρυθμό. Οι δραστηριότητες μπορούν να δώσουν έμφαση στο ρυθμό της κίνησης, όπως η «παρέλαση» ή το χτύπημα των χεριών, ή στο ρυθμό της ομιλίας, όπως η εκφορά λέξεων με το ρυθμό. Δώστε μια ποικιλία στο ρυθμό, βελτιώνοντας έτσι την ανάπτυξη των ακουστικών δεξιοτήτων καθώς και τη δυνατότητα προσαρμογής του ρυθμού ομιλίας του παιδιού.

Επιλέξτε το κατάλληλο υλικό. 



Το κίνητρο και το ενδιαφέρον του παιδιού μπορούν να κατακτηθούν και να διατηρηθούν με την επιλογή του κατάλληλου υλικού. Για τα παιδιά μέχρι τεσσάρων ετών, τα αντικείμενα είναι πιο αποτελεσματικά. Θα πρέπει να είναι σχετικά μεγάλα, χρωματιστά και ασφαλή. Τα μεγαλύτερα παιδιά διασκεδάζουν με εικόνες, παιχνίδια και βιβλία. Επιλέξτε το παιχνίδι ή τη δραστηριότητα ανάλογα με το ενδιαφέρον και την ωριμότητα του παιδιού. Για παράδειγμα, ένα παιδί 24 μηνών μπορεί να αναγνωρίσει ένα σκύλο, μια μπάλα, ένα κρεβάτι, ένα αυτοκίνητο, ένα ποτήρι και ένα πιρούνι. Επιλέξτε αυτά τα αντικείμενα και συμπεριλάβετέ τα στα καθημερινά μαθήματα. Χρησιμοποιώντας αυτές τις λέξεις, μπορείτε να διδάξετε επιρρήματα, όπως «βάλε τη μπάλα πάνω στο κρεβάτι», ρήματα, όπως «πέταξε τη μπάλα» ή να δημιουργήσετε μαζί με το  παιδί μικρές προτάσεις. Κάποια παιδιά ανταποκρίνονται πολύ καλά στη χρήση παιχνιδιών, ενώ άλλα προτιμούν διαφορετικά υλικά.

Ενθαρρύνετε το παιδί να παράγει στιχάκια.

Γύρω στα τρία με τέσσερα το παιδί αρχίζει να βρίσκει ομοιοκαταληξίες στις λέξεις. Αυτή είναι μια δραστηριότητα που αξίζει να ενθαρρύνετε. Ζητώντας από το παιδί να βρε μια ομοιοκαταληξία μπαίνει στη διαδικασία να εντοπίσει φωνητικές ομοιότητες που περιλαμβάνουν διάκριση, άρθρωση και συνδυασμό ήχων. Συνήθως τα παιδιά απολαμβάνουν ένα τέτοιο παιχνίδι, ενώ μπορεί να παιχθεί σε πολλές διαφορετικές καταστάσεις, όπως στο αυτοκίνητο, στο σπίτι, ακόμη και στο κρεβάτι, αφού δεν απαιτεί ιδιαίτερες συνθήκες ή υλικό.

Παίξτε ρόλους. 



Το παιδί των τριών ή τεσσάρων ετών απολαμβάνει τα παιχνίδια με ρόλους. Τέτοια παιχνίδια παρέχουν τη δυνατότητα στο παιδί να επιστρατεύσει και να χρησιμοποιήσει τη φαντασία του. Επίσης, εξασκεί την ανάπτυξη προτάσεων, τη σειροθέτηση λέξεων και σκέψεων και την παράλληλη χρήση της ομιλίας και κίνησης. Στα μικρότερα παιδιά αρέσει να μιμούνται ζώα, να παριστάνουν τους πυροσβέστες, τους αστυνομικούς, τους αστροναύτες, τις μαμάδες και τους μπαμπάδες. Το παιχνίδι αυτό μπορεί να περιλαμβάνει και μεταμφιέσεις. Σε κάθε περίπτωση, το παιχνίδι με ρόλους θα πρέπει να ενθαρρύνεται, καθώς είναι μια δραστηριότητα ιδιαίτερα ωφέλιμη για την ανάπτυξη δημιουργικής επικοινωνίας.

Παίξτε το παιχνίδι «τι είναι μέσα στην τσάντα». 



Τοποθετήστε μέσα σε μια χαρτοσακούλα κάποια καθημερινά αντικείμενα. Κατόπιν, ζητήστε από το παιδί να επιλέξει ένα και να σας πει τι είναι χωρίς να το βγάλει από τη σακούλα. Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί μια μορφή ονομασίας των αντικειμένων, ενώ παράλληλα ενισχύει τη χρήση της απτικής αισθητικότητας, καθώς το παιδί μαντεύει τη φύση του αντικειμένου με βάση την αφή. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αύξηση του λεξιλογίου ενός παιδιού από την ηλικία των δύο ετών.

Παίξτε παιχνίδια με τα δάχτυλα.



Στα περισσότερα παιδιά αρέσουν τα παιχνίδια με τα δάχτυλα όπως «τα γουρουνάκια». Με τέτοια παιχνίδια το παιδί μαθαίνει να παρατηρεί, να ακολουθεί τη σειρά των γεγονότων και να ακούει. Επίσης αναπτύσσονται ο οπτικοκινητικός συντονισμός και η συγκέντρωση. Τέτοια παιχνίδια μπορούν να χρησιμοποιούνται αποτελεσματικά μετά το δεύτερο έτος.

Γιαννακόπουλος  Δημήτρης, Λογοπαιδικός.
ebiskoto.gr
Share on Google Plus

About Εύα Φράγκου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου