Ας επικοινωνήσουμε θετικά!!



Επικοινωνία, μια τόσο απλή και ταυτόχρονα τόσο πολύπλοκη δεξιότητα. Η επικοινωνία μπορεί να  φέρει δύο ανθρώπους πιο κοντά ή μπορεί να τους απομακρύνει, να διαλύσει μια σχέση, μια παρέα, μια ομάδα.
Ότι κάνουμε στις σχέσεις μας με τους άλλους είναι μια μορφή επικοινωνίας. Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε, ο τρόπος μας, οι εκφράσεις μας, η γλώσσα του σώματος, ακόμα και η σιωπή  μας, στέλνουν μηνύματα που ασκούν επιρροή στους γύρω μας.
Αν θέλουμε λοιπόν να στείλουμε στους άλλους με την επικοινωνία μας μηνύματα αποδοχής, σεβασμού και κατανόησης ας επικοινωνήσουμε θετικά!
Πως όμως μπορούμε να επικοινωνήσουμε θετικά;
• Καταρχήν επιλέγουμε τον κατάλληλο τόπο και χρόνο. Πρέπει να υπάρχει διάθεση και χρόνος και από τις δύο πλευρές. Δεν μπορούμε να επικοινωνήσουμε αποτελεσματικά όταν βιαζόμαστε ή όταν είμαστε θυμωμένοι, εκνευρισμένοι ή κουρασμένοι. Προτιμούμε να διακόψουμε την επικοινωνία μας και να συνεχίσουμε την κουβέντα όταν θα είμαστε ήρεμοι και σαφώς όταν θα έχουμε χρόνο στη διάθεσή μας.
• Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να σεβόμαστε το συνομιλητή μας, ακόμα και αν έχει διαφορετικές απόψεις και πεποιθήσεις από εμάς. Ακούμε με σεβασμό χωρίς να εκφέρουμε κρίσεις, η ειρωνεία και η επιθετικότητα δεν είναι καλοί σύμμαχοι στη θετική επικοινωνία.
• Ακούμε…... ακούμε………. ακούμε……. είναι πολύ πιο σημαντικό από το να μιλάμε συνεχώς.
• Αποφεύγουμε το κήρυγμα, τις ηθικολογίες και την κριτική. Ο καθένας αντιλαμβάνεται τα πράγματα γύρω του με βάση τις δικές του εμπειρίες, τα δικά του βιώματα και τις δικές του πεποιθήσεις, οι οποίες μπορεί να διαφέρουν από τις δικές μας.
• Χρησιμοποιούμε ανοιχτές ερωτήσεις για να διευρύνουμε και να συνεχίσουμε τη συζήτηση, δηλαδή όχι ερωτήσεις που μπορούν να  απαντηθούν με ένα ναι ή ένα όχι.
• Χρησιμοποιούμε παροτρύνσεις, όχι προστακτικές άρνησης, για παράδειγμα «Μπορείς να μιλάς πιο σιγά;» αντί για το «Μη φωνάζεις!»
• Βρίσκουμε το κρυμμένο συναίσθημα που βρίσκεται πίσω από τις πληροφορίες και ανταποκρινόμαστε σε αυτό. Πάντα βρίσκεται ένα κρυμμένο συναίσθημα μέσα στα λόγια κάποιου.
• Μην ξεχνάτε ότι το μη λεκτικό μήνυμα ( η στάση του σώματος, η έκφραση του προσώπου, οι χειρονομίες) είναι πιο αληθινές από το λεκτικό μήνυμα, για παράδειγμα  φανταστείτε ότι μπαίνει κάποιος στο δωμάτιο αναψοκοκκινισμένος και από την έκφραση του προσώπου του φαίνεται αναστατωμένος και νευρικός και όταν τον ρωτήσουμε τι έχει μας απαντήσει …..τίποτα, καλά είμαι…… θα τον πιστέψουμε; Όχι…. παρόλο που με το λεκτικό του μήνυμα μας βεβαιώνει για το αντίθετο. Γι’ αυτό χρησιμοποιούμε οπτική επαφή, ειλικρινή φωνή και χαμόγελο αν θέλουμε να μεταφέρουμε μηνύματα κατανόησης και αποδοχής του συνομιλητή μας.
Να θυμάστε ότι η επικοινωνία είναι δεξιότητα που μαθαίνεται και βελτιώνεται με την εξάσκηση. Τι περιμένετε λοιπόν; Ας αρχίσουμε να επικοινωνούμε θετικά!

Βιργινία Μαλιούφα, Ψυχολόγος


Share on Google Plus

About Μαρία Χριστοδούλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου