Ο ρόλος του παιχνιδιού στην ζωή του παιδιού από την Φιλίτσα Παπανικολάου




Το παιχνίδι είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού.
Το παιδί μέσα από το παιχνίδι έρχεται σε επαφή με τον ίδιο του τον εαυτό σε διάφορους ρόλους, αλλά και με αισθητηριακά ερεθίσματα, με συναισθήματα, με κοινωνικούς κανόνες, με την φαντασία του και την δημιουργικότητα του αλλά και με πολλές άλλες ανακαλύψεις.
Μέσα από το παιχνίδι το παιδί έχει την ευκαιρία να μάθει πολλά καινούρια πράγματα και να εξελιχθεί. Παρατηρεί, μαθαίνει, εξερευνά, κρίνει, μπορεί να αναγνωρίσει το σωστό και το λάθος, μαθαίνει να κερδίζει και να χάνει, αποκτά αυτοπεποίθηση.



Δυστυχώς στην σημερινή εποχή τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έρχονται σε αντίθεση με όλα τα θετικά στοιχεία που προσφέρει το παιχνίδι, καθώς συμβάλλουν στην δημιουργία αντίθετων επιδράσεων από το κλασικό παιχνίδι μεταξύ φίλων.
Το ηλεκτρονικό παιχνίδι είναι σίγουρα ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των παιδιών σήμερα, όμως η υπερβολική χρήση του λειτουργεί εις βάρος του παιδιού. Το παιδί, αντί για να αναπτύξει νέες κοινωνικές δεξιότητες μαθαίνει την μοναχικότητα, ξεχνάει την αυθόρμητη αλληλεπίδραση με τους άλλους, χάνει την όρεξη του για να βγει έξω και να ανακαλύψει καινούρια πράγματα.
Υπάρχουν πέντε κατηγορίες παιχνιδιού: το διερευνητικό παιχνίδι, το μιμητικό παιχνίδι, το δημιουργικό παιχνίδι, το φανταστικό παιχνίδι και το παιχνίδι με κανόνες. Οι πέντε αυτές κατηγορίες παιχνιδιού συμβάλλουν στην φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού.
Ο ρόλος του γονέα στο παιχνίδι με το παιδί κάτω των 2,5 ετών είναι πολύ σημαντικός, γι αυτό τον λόγο θα πρέπει ο γονιός να παίζει με το παιδί και να το ενθαρρύνει.
Τα πέντε στάδια παιχνιδιού, καθώς και το παιχνίδι με τον γονέα και αργότερα το παιχνίδι με τους φίλους, είναι πολλοί σημαντικοί παράγοντες για την ανάπτυξη, την συμπεριφορά, την κοινωνική αλληλεπίδραση του παιδιού που αύριο θα γίνει ενήλικας.
Γι αυτούς του λόγους θα πρέπει οι γονείς να δίνουν χρόνο στα παιδιά τους να παίζουν σε όλη την παιδική ηλικία δίνοντας σημασία στην ψυχοσωματική τους ανάπτυξη, να τα ωθούν να παίζουν με φίλους και σε φυσικούς χώρους και να περιορίζουν το ηλεκτρονικό παιχνίδι όσο τον δυνατόν περισσότερο, αποφεύγοντας να το χρησιμοποιούν ως τρόπο επιβράβευσης για να πετύχουν μαθησιακούς ή άλλους στόχους.
Το ελεύθερο, ξέγνοιαστο παιχνίδι αφόρα την παιδική ηλικία του ανθρώπου, με πολλά οφέλη και θα έπρεπε να είναι αυτονόητο για κάθε παιδί. Είναι σημαντικό οι γονείς να δημιουργούν συνθήκες για το παιχνίδι του παιδιού και να το ενθαρρύνουν.
Τα παιδιά μπορούν να διασκεδάσουν παίζοντας ελεύθερα, δημιουργώντας μόνα τους παιχνίδια φαντασίας και πολύ συχνά βλέπουμε τα παιδιά να χαίρονται περισσότερο με ένα χαλασμένο παλιό παιχνίδι παρά με ένα καινούριο!

Share on Google Plus

About Μαρία Χριστοδούλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου