Το υπερκινητικό παιδί από την Φιλίτσα Παπανικολάου



Τα παιδιά έχουν μια μεγάλη ικανότητα να επικοινωνούν, η οποία δεν αντιπροσωπεύεται αρχικά, με την ομιλία, αλλά με τη μη λεκτική επικοινωνία, η οποία εκφράζεται μέσω της χρήσης του σώματος και τη χρήση της φωνής, που διαμορφώνεται ανάλογα με τη διάθεση και τα συναισθήματα.

Μέσα από το σώμα τα παιδιά δείχνουν την ενόχληση ή την ευχαρίστηση, και συχνά η δυσφορία κοινοποιείται με αναστάτωση.

Αναπτύσσοντας τους τρόπους επικοινωνίας αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Όταν σκεφτόμαστε τα παιδιά, θα πρέπει απαραίτητα να τα φανταστούμε μέσα στην οικογένεια, προσηλωμένα σε ένα πλαίσιο, χωρίς ποτέ να ξεχνάμε, ωστόσο, τη δική τους ατομικότητά.

Υπάρχει ένας οικογενειακός κύκλος ζωής και ένας ατομικός κύκλος ζωής, μέσα στον οποίο, κάθε μέλος της οικογενειακής ομάδας θα βιώσει διάφορα αναπτυξιακά καθήκοντα, ανάλογα με τις διαφορετικές στιγμές της ζωής.

Μερικές οικογένειες κατά τη διαδικασία της ανάπτυξης και της αλλαγής, μπορούν να  βρίσκουν δυσκολίες στον τρόπο λειτουργίας τους, μη μπορώντας να ανταπεξέλθουν στα νέα καθήκοντα που τους παρουσιάζει η ζωή. Συνεχίζουν να χρησιμοποιούν μεθόδους και στρατηγικές που έχουν ήδη δοκιμαστεί, διακινδυνεύοντας έτσι να καταλήξουν σε μια άκαμπτη και δυσλειτουργική αδράνεια.

Σε αυτό το πλαίσιο της ακαμψίας παίρνουν μορφή, συνήθως, συμπτώματα και διαταραχές όπως η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητας.

Στην πραγματικότητα, δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι το σώμα και το μυαλό είναι σε σύνδεση μεταξύ τους, και ιδίως όσον αφορά τα παιδιά, το σώμα γίνεται ο κύριος αγωγός επικοινωνίας της οποιασδήποτε ενόχλησης.

Τα παιδιά χρησιμοποιούν το σώμα για να επικοινωνούν, και για να συσχετιστούν με τους άλλους.

Είναι πολύ σημαντικό να ακούμε τα μηνύματα που στέλνουν τα παιδιά, να λαμβάνουμε τις ανησυχίες τους, να εφαρμόζουμε ενεργητική ακρόαση.
Τα παιδιά, αρχικά, χρειάζονται τον ενήλικα ώστε να είναι σε θέση να διαβάσουν και να δώσουν ένα όνομα σε αυτό που αισθάνονται, τα συναισθήματά τους και τις ανάγκες τους.
Ο γονέας φροντίζει το παιδί και το βοηθά να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του. Και ακόμη και στην περίπτωση εμφάνισης κάποιας δυσφορίας, είναι σημαντικό να ανταποκριθεί εποικοδομητικά στα μηνύματα που στέλνουν τα παιδιά.

Είναι σημαντικό να ακούμε τα παιδιά, με όποιο μέσο και αν χρησιμοποιούν για να επικοινωνήσουν!

Φιλίτσα Παπανικολάου
ψυχολόγος
Share on Google Plus

About Μαρία Χριστοδούλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.