«Πώς να διευκολύνουμε την προσαρμογή των παιδιών μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων», γράφει η Μαρία Κυργιαννή



Οι διακοπές των Χριστουγέννων γεμίζουν το παιδί με χιλιάδες συναισθήματα χαλάρωσης, ξεγνοιασιάς και ανεμελιάς. Είναι μία ευκαιρία για τα παιδιά να ξεκουραστούν, να παίξουν με τους αγαπημένους τους φίλους, να περάσουν χρόνο με κοντινά πρόσωπα και κυρίως να απαλλαγούν από τις σχολικές και εξωσχολικές τους υποχρεώσεις. Όμως, ως γνωστόν όλα τα καλά κάποτε τελειώνουν, ο χρόνος κυλάει σα νεράκι κι οι πολυπόθητες δύο εβδομάδες περνάνε τόσο γρήγορα! Κάποια στιγμή λοιπόν μικροί και μεγάλοι καλούμαστε να επανέλθουμε σε ρυθμούς καθημερινότητας και ρουτίνας. Αν για εμάς τους ενήλικες απαιτείται χρόνος προσαρμογής αναρωτηθείτε πόσο δύσκολη είναι η επιστροφή για τα παιδιά μετά από δύο εβδομάδες παιχνιδιού και διασκέδασης.
Για τα περισσότερα παιδιά οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς μαζί με τις διακοπές που τις συνοδεύουν περιλαμβάνουν χαρούμενες οικογενειακές συγκεντρώσεις, ανταλλαγή δώρων, εξορμήσεις σε χριστουγεννιάτικους προορισμούς, τον ερχομό του αγαπημένου Αϊ Βασίλη με τα όμορφα δώρα, άφθονη διασκέδαση, οικογενειακή θαλπωρή και απλά δυσκολεύονται να αφήσουν πίσω τους την ξεγνοιασιά των χριστουγεννιάτικων διακοπών. Μερικά παιδιά όμως δεν είχαν τόσο όμορφες και ευχάριστες διακοπές, είτε ίσως γιατί στην οικογένεια περνάνε δύσκολες στιγμές είτε ίσως γιατί δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα. Αυτά τα παιδιά δυσκολεύονται περισσότερο να προσαρμοστούν στους ρυθμούς της καθημερινότητας  και επιστρέφουν στο σχολείο με μεγαλύτερο εκνευρισμό.
Το κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες και ο χρόνος προσαρμογής ποικίλει ανάλογα με το τι πραγματικά χρειάζεται το παιδί μας και με βάση τις αντιδράσεις του όταν επιστρέψει στα θρανία. Το ζητούμενο ωστόσο, είναι να διευκολύνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την επιστροφή του έτσι ώστε να υπάρξει μία ομαλή μετάβαση στη σχολική καθημερινότητα. Στη συνέχεια δίνονται ορισμένες προτάσεις:
Προσπαθήστε να επαναφέρετε το παιδί σε «πραγματικούς ρυθμούς» λίγες μέρες πριν το άνοιγμα τον σχολείων. Η προετοιμασία για την επιστροφή την τελευταία ημέρα των διακοπών δεν είναι καθόλου ευχάριστη για τα παιδιά διότι δεν έχουν χρόνο να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές που τα περιμένουν.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση, προσπαθήστε να ξυπνάτε τα παιδιά λίγο νωρίτερα από ότι συνήθιζαν να ξυπνούν κατά τη διάρκεια των γιορτών έτσι ώστε να συνηθίζουν σιγά σιγά τους πρωινούς ρυθμούς. Το ίδιο ισχύει και για την ώρα του φαγητού καθώς όταν παιδιά ξυπνούν πιο αργά από ότι συνήθως η ώρα του φαγητού αυτομάτως μετακινείται αργότερα.

 

Ελέγξτε μαζί τα μαθήματα του παιδιού καθώς και τα σχολικά του πράγματα σε περίπτωση που χρειάζεται κάποια αλλαγή ή να πάρετε κάτι καινούργιο. Λίγες μέρες πριν το άνοιγμα των σχολείων ξεκινήστε μία επανάληψη για τα μαθήματα του σχολείου έτσι ώστε το παιδί να «φρεσκάρει τη μνήμη του». Η προετοιμασία αυτή καλό θα είναι να μην γίνεται με αυστηρό πρόγραμμα και πάντα να εφαρμόζεται με ένα πρόγραμμα παιχνιδιού και διασκέδασης
Δείξτε κατανόηση στο παιδί και στην ανάγκη του για ξεκούραση  Τιμήστε την ανάγκη του για παιχνίδι και δημιουργικότητα. Αν το σκεφτούμε, είναι απόλυτα φυσιολογικό τα παιδιά να δυσκολεύονται να επιστρέψουν στο σχολείο διότι αυτή η επιστροφή αυτομάτως συνεπάγεται ότι μειώνεται ο προσωπικός ελεύθερος χρόνος τους, ο οποίος είναι το παν για όλους μας. Ειδικά αν το παιδί χρειάστηκε να ακολουθήσει κατά τη διάρκεια των διακοπών ένα πρόγραμμα μελέτης για την κάλυψη των αδυναμιών του (όπως έχω ήδη αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο καλό θα ήταν να γίνεται σε συνεννόηση με τον εκπαιδευτικό του παιδιού και ανάλογα με τις ανάγκες του, προσωπική μου άποψη: μην πιέζετε το παιδί αν δεν το χρειάζεται), είναι απόλυτα φυσιολογικό να δυσκολευτεί περισσότερο κατά την επιστροφή του.
Προσπαθήστε να συνεχίσετε κάποιες από τις δραστηριότητες που κάνατε μαζί κατά τη διάρκεια των διακοπών. Μία αυθόρμητη βόλτα ένα απόγευμα μιας καθημερινής σε ένα αγαπημένο μέρος του παιδιού, μία εκδρομή το Σάββατο καθώς και ο προσωπικός χρόνος που περνάτε μαζί στο σπίτι θα βοηθήσουν το παιδί να αντιληφθεί ότι η καθημερινότητα του δεν άλλαξε ριζικά
Συζητήστε με το παιδί σας και προσπαθήστε να το προετοιμάσετε ψυχολογικά για την επιστροφή του στο σχολείο τονίζοντας τα θετικά σημεία. Τι θα μπορούσε να του  δώσει μεγαλύτερη ευχαρίστηση από το να ξαναδεί τους φίλους του, να συζητήσουν πως πέρασαν στις γιορτές και για τα δώρα που πήραν, να παίξουν όλοι μαζί στο διάλειμμα και να περάσουν όμορφα στην αυλή του σχολείου; 

 

Μαρία Κυργιαννή, Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Msc Παιδαγωγικής
Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και την Παιδοψυχολογία
Πηγές: http://newpost.gr,  www.kidsgo.com 

Μαρία Κυργιαννή: Απόφοιτη του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής με Μεταπτυχιακό Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονικής. Έχω εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και την Παιδοψυχολογία από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, είμαι Υποψήφια Διερμηνέας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας ενώ παράλληλα παρακολουθώ Μαθήματα Μουσικοθεραπείας στο Ωδείο Όπερα Αθηνών. Έχω την επάρκεια στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα  καθώς και στην ανάγνωση και γραφή για τους Τυφλούς (Braille). Επίσης έχω παρακολουθήσει σεμινάρια για τις μαθησιακές δυσκολίες (ΔΕΠΥ - ΔΥΣΛΕΞΙΑ), για την Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς ABA σε παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του Αυτισμού, για την Παράλληλη Στήριξη, για τις καινοτόμες προσεγγίσεις των νέων Τεχνολογιών στην Ειδική Αγωγή καθώς και για το Προσφυγικό Ζήτημα. Παράλληλα έχω παρακολουθήσει σεμινάρια Μουσικοκινητικής Αγωγής και Θεατρικού Παιχνιδιού. Έχω ασχοληθεί με το μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης και την επικαιρότητα του στις μέρες μας, πάνω στο οποίο εκπόνησα την Διπλωματική μου εργασία. Αυτή τη στιγμή εργάζομαι ως  Ιδιωτική Παράλληλη Στήριξη, ως Δασκάλα ιδιαίτερων μαθημάτων σε παιδιά των τάξεων του Δημοτικού και ως συντάκτρια στο διαδικτυακό περιοδικό Femalevoice. 

 
Share on Google Plus

About Μαρία Χριστοδούλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.