«Πώς να καλλιεργήσουμε στα παιδιά τη φιλαναγνωσία», γράφει η Μαρία Κυργιαννή




Ανέκαθεν, η σχέση ανθρώπου και βιβλίου ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη. Το βιβλίο υπήρξε για τον άνθρωπο οδηγός, συμβουλάτορας, χρήσιμο εργαλείο, πηγή αστείρευτης γνώσης και πληροφοριών για κάθε του ανάγκη. Αν κοιτάξουμε όμως λίγο πιο βαθιά, θα διαπιστώσουμε ότι το βιβλίο αποτελεί την απόλυτη πηγή ευχαρίστησης για τον άνθρωπο. Είναι ο ποιοτικός χρόνος που αφιερώνουμε στον εαυτό μας για να καλυτερέψουμε το «εγώ» μας.
Δυστυχώς, στις μέρες μας, έχουμε παρανοήσει την πραγματική αξία του βιβλίου και την ανάγκη ύπαρξης του στην καθημερινότητα μας. Γιατί όμως αναγνωρίζουμε εν μέρει τη λειτουργία του βιβλίου;  Γιατί πιστεύουμε ότι για να μπούμε στη διαδικασία να διαβάσουμε ένα βιβλίο πρέπει να αναζητούμε την απάντηση σε κάτι; Γιατί υποτιμούμε τα οφέλη που έχει η ανάγνωση ενός βιβλίου; Κι αν εμείς έχουμε αυτή τη συμπεριφορά γιατί περιμένουμε ότι τα παιδιά μας θα αγαπήσουν το διάβασμα;



Καθημερινά παρατηρείται το γεγονός ότι το φορτωμένο σχολικό πρόγραμμα και οι έντονοι ρυθμοί του εκπαιδευτικού μας συστήματος αποστρέφουν το παιδί από την αναγνώριση της ανεκτίμητης αξίας το βιβλίου. Κατά αυτόν τον τρόπο, το παιδί λανθασμένα ταυτίζει την ανάγνωση με τη μελέτη και δεν την εντάσσει στα ενδιαφέροντα του. Πολλές φορές όμως κι εμείς κάνουμε το ίδιο λάθος υποτιμώντας τη χαρά της ανάγνωσης κι έτσι αποξενώνουμε το παιδί από το εξωσχολικό διάβασμα.
 Το παιδικό βιβλίο έχει πολλαπλά οφέλη. Είναι το μέσο που μπορεί να διδάξει στο παιδί αξίες, ήθη και ιδανικά. Είναι το ταξίδι στον μαγικό κόσμο της παιδικής φαντασίας που θα του δώσει τη δυνατότητα να εξερευνήσει ότι λαχταρά η ψυχή του. Είναι η έκφραση της επικοινωνίας με τον εαυτό του και με τους άλλους. Είναι η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η αναγνώριση του σωστού και του λάθους, του καλού και του κακό. Το παιδί μέσω του παιδικού βιβλίου ταυτίζεται με ήρωες και ηρωίδες, με συναισθήματα, με προσωπικούς του φόβους κι ανοίγει διαύλους επικοινωνίας με τον κοινωνικο–ψυχικό του κόσμο. Μαθαίνει πως να είναι σε εγρήγορση, πως να αναπτύσσει τη σκέψη του, πώς να αναζητά εναλλακτικές λύσεις σε προβλήματα, πως να είναι ανεκτικό στο διαφορετικό, πως να είναι ανοιχτόμυαλο με διευρυμένους ορίζοντες. Ως αποτέλεσμα όλων αυτών γίνεται ένα παιδί συγκροτημένο, με ολοκληρωμένη προσωπικότητα και άρτιο χαρακτήρα. Επομένως, είναι πολύ σημαντικό να μυήσουμε τα παιδιά στην ανάγνωση βιβλίων και να τους δώσουμε την ευκαιρία να γνωρίσουν τα οφέλη της. Στη συνέχεια αναφέρονται ορισμένοι ενδεικτικοί τρόποι να για κάνετε το παιδί να αγαπήσει το διάβασμα:
Γίνετε πρότυπο. Στα παιδιά αρέσει να μιμούνται τις συνήθειες των μεγάλων. Δώστε εσείς πρώτοι το καλό παράδειγμα κλείνοντας την τηλεόραση, αφήνοντας το κινητό ή το τάμπλετ σας κι ανοίγοντας ένα βιβλίο.
Εντάξτε στην καθημερινότητα σας την ανάγνωση μιας ιστορίας πριν τον ύπνο. Κατά αυτόν τον τρόπο η ανάγνωση ενός βιβλίου γίνεται απαραίτητη συνήθεια για τα παιδιά. Επίσης, είναι ένας πολύ γλυκός τρόπος για να τελειώσετε τη μέρα σας μαζί με το παιδί σας.

Οργανώστε τη δική του βιβλιοθήκη. Φτιάξτε μια γωνιά στο δωμάτιό του με όλα τα βιβλία και τα παραμύθια του παιδιού, έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να διαβάζει ότι θέλει ανά πάσα στιγμή.

Πηγαίνετε με το παιδί σε βιβλιοθήκες ή κάντε του δώρο βιβλία. Με αυτόν τον τρόπο δίνετε στο παιδί τα απαραίτητα ερεθίσματα για αγαπήσει το διάβασμα.

Πειραματιστείτε με την ανάγνωση της ιστορίας. Μπορείτε να ζητήσετε από παιδί  να διαβάσει εκείνο την ιστορία, την επομένη να το κάνετε εσείς, ή ακόμη να διαβάσει μία ιστορία στο αδερφάκι του κ.α. Είναι αρκετά ωφέλιμο για τα παιδιά να τα ωθείτε μέσω ερωτήσεων να παρατηρούν και να εξηγούν τις εικόνες. Επίσης, μπορείτε να χρησιμοποιείτε που και που αφηγηματικά βιβλία ή ακόμη και να δραματοποιείτε τις ιστορίες παίζοντας παιχνίδια ρόλων.

Μαρία Κυργιαννή, Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Msc Παιδαγωγικής
Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και την Παιδοψυχολογία
Υποψήφια Διερμηνέας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Μαρία Κυργιαννή: Απόφοιτη του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής με Μεταπτυχιακό Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Διαθέτω εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και την Παιδοψυχολογία από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, είμαι Υποψήφια Διερμηνέας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας ενώ παράλληλα παρακολουθώ Μαθήματα Μουσικοθεραπείας στο Ωδείο Όπερα Αθηνών. Έχω πιστοποιητικό επάρκειας από την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος (ΟΜ.ΚΕ) στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα  καθώς και στην ανάγνωση και γραφή για τους Τυφλούς (Braille) από τη Σχολή Τυφλών Θεσσαλονίκης. Επίσης έχω παρακολουθήσει σεμινάρια για τις μαθησιακές δυσκολίες (ΔΕΠΥ - ΔΥΣΛΕΞΙΑ), για την Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς ABA σε παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του Αυτισμού, για την Παράλληλη Στήριξη, για τις καινοτόμες προσεγγίσεις των νέων Τεχνολογιών στην Ειδική Αγωγή καθώς και για το Προσφυγικό Ζήτημα. Παράλληλα, έχω λάβει μέρος σε σεμινάρια Μουσικοκινητικής Αγωγής και Θεατρικού Παιχνιδιού. Έχω ασχοληθεί με το μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης και την επικαιρότητα του στις μέρες μας, πάνω στο οποίο εκπόνησα την Διπλωματική μου εργασία. Αυτή τη στιγμή εργάζομαι ως  Ιδιωτική Παράλληλη Στήριξη, ως Δασκάλα ιδιαίτερων μαθημάτων σε παιδιά των τάξεων του Δημοτικού και ως συντάκτρια εκπαιδευτικών θεμάτων στο διαδικτυακό περιοδικό Femalevoice.

Πηγές:
"https://www.mama365.gr/28935/pos-na-megalosete-ena-paidi-poy-protima-ta-vivlia.html"html
https://boro.gr/34516/pws-na-kaneis-to-paidi-soy-na-agaphsei-to-diavasma/
http://www.ekpaideytikos.gr/index.php/arthra/759-pos-na-kanete-to-paidi-sas-na-endiaferthei-gia-to-diavasma
Εικόνες:
 https://www.mothersblog.gr/paidi/ekpaideysi/story/19731/pos-na-kano-to-paidi-moy-na-agapisei-to-diavasma
http://www.ygeiaonline.gr/component/content/article?id=4731:read-to-child






Share on Google Plus

About Μαρία Χριστοδούλου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.