Σελήνιο: Πού βοηθάει & ποιες είναι οι κορυφαίες διατροφικές πηγές!


Το σελήνιο είναι ένα μέταλλο απαραίτητο για την καλή λειτουργία του οργανισμού, το οποίο λαμβάνουμε από τη διατροφή μας.

Το χρειαζόμαστε σε μικρές μόνο ποσότητες, παίζει όμως σημαντικό ρόλο σε ευρύ φάσμα διεργασιών στο σώμα, όπως ο μεταβολισμός και η παραγωγή ορμονών από τον θυρεοειδή.

Στη συνέχεια θα δείτε 6 βασικά οφέλη που έχει το σελήνιο για την υγεία, καθώς και ποιες είναι οι 9 καλύτερες τροφές για να πάρετε την ποσότητα που χρειάζεστε.

1. Δρα ως αντιοξειδωτικό

Αντιοξειδωτικά ονομάζονται οι ουσίες οι οποίες αποτρέπουν τις βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες στα κύτταρα. Οι ελεύθερες ρίζες –και το οξειδωτικό στρες που προκαλείται λόγω αυτών– έχουν συνδεθεί με την πρόωρη γήρανση, την καρδιοπάθεια, το Αλτσχάιμερ αλλά και τον καρκίνο. Το σελήνιο βοηθάει ώστε να εξουδετερώνονται οι ελεύθερες ρίζες κι έτσι να προστατεύονται τα κύτταρα.

2. Έχει αντικαρκινική δράση

Το σελήνιο έχει την ιδιότητα να προστατεύει το DNA, να ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα αλλά και να καταστρέφει τα καρκινικά κύτταρα. Επισκόπηση 69 επιστημονικών μελετών σε περισσότερους από 350.000 ανθρώπους υπέδειξε ότι τα υψηλά επίπεδα σεληνίου στον οργανισμό συνδέονται με μικρότερο κίνδυνο για διάφορους καρκίνους, όπως του μαστού, του πνεύμονα, του παχέος εντέρου, αλλά και του προστάτη.

3. Προστατεύει την καρδιά

Η ανεπαρκής πρόσληψη σεληνίου από τη διατροφή έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου των αρτηριών. Μια επισκόπηση 25 μελετών στην επιθεώρηση The American Journal of Clinical Nutrition υπέδειξε ότι μια αύξηση των επιπέδων σεληνίου στο αίμα κατά 50% μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου κατά 24%. Παράλληλα, έχει παρατηρηθεί ότι το σελήνιο δρα ενάντια στις φλεγμονές, οι οποίες είναι γνωστό ότι αποτελούν παράγοντα κινδύνου για την καρδιοπάθεια.

4. Αποτρέπει το Αλτσχάιμερ

Το οξειδωτικό στρες εμπλέκεται άμεσα τόσο στην εκδήλωση όσο και στην εξέλιξη της νόσου Αλτσχάιμερ αλλά και άλλων νευρολογικών παθήσεων όπως το Πάρκινσον και η πολλαπλή σκλήρυνση. Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα με Αλτσχάιμερ τείνουν να έχουν χαμηλότερα επίπεδα σεληνίου στο αίμα τους.

5. Βελτιώνει την υγεία του θυρεοειδούς

Στον ιστό του θυρεοειδούς υπάρχει σελήνιο σε μεγαλύτερη ποσότητα απ’ ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο ιστό του ανθρώπινου σώματος, γεγονός που αναδεικνύει τη μεγάλη σημασία του μετάλλου για την καλή λειτουργία του μικρού αδένα σε σχήμα πεταλούδας που βρίσκεται στη βάση του λαιμού. Το σελήνιο όχι μόνο προστατεύει τον θυρεοειδή από το οξειδωτικό στρες, αλλά παράλληλα τον βοηθάει να παράγει τις απαραίτητες θυρεοειδικές ορμόνες που ελέγχουν τον μεταβολισμό. Μια έλλειψη σεληνίου στον οργανισμό μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές του θυρεοειδούς, όπως η θυρεοειδίτιδα Hashimoto.

6. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Ως αντιοξειδωτικό, το σελήνιο λειτουργεί ενάντια στο οξειδωτικό στρες, μειώνοντας έτσι τα επίπεδα της φλεγμονής και ενισχύοντας τις φυσικές άμυνες του οργανισμού. Με τον τρόπο αυτόν, συμβάλλει στην προστασία από κάθε είδους παθογόνο μικροοργανισμό που προκαλεί ασθένειες.

Στην gallery που ακολουθεί θα δείτε 9 τροφές πλούσιες σε σελήνιο, καθώς και την ακριβή ποσότητα του μετάλλου που μας παρέχουν.

1. Καρύδια Βραζιλίας: 137% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε έναν καρπό (5 γραμμάρια)


2. Ιππόγλωσσος: 106% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε μερίδα 159 γραμμαρίων


3. Κιτρινόπτερος τόνος: 77% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε μερίδα 85 γραμμαρίων


4. Στρείδια: 77% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε μερίδα 85 γραμμαρίων

5. Ηλιόσποροι: 62% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε μερίδα 56 γραμμαρίων

6. Μανιτάρια Σιτάκε: 51% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε ένα φλιτζάνι (μερίδα 145 γραμμαρίων)


7. Κοτόπουλο: 50% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε μερίδα 140 γραμμαρίων

8. Αυγά: 44% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε 2 μεγάλα αυγά (100 γραμμάρια)

9. Σαρδέλες: 36% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε 4 σαρδέλες (48 γραμμάρια)

onmed.gr
Share on Google Plus

About Εύα Φράγκου

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.