Βασίλης Ξηρός:"οι συνθήκες ζωής που επηρεάζουν τις αναγνωστικές συνήθειες"

Ο Βασίλης Ξηρός γεννήθηκε στην Αθήνα. Η ερωτική αφύπνιση ενός νέου της επαρχίας είναι το πρώτο του μυθιστόρημα.
Ο Στέφανος μεγαλώνει σε ένα χωριό κοντά στην Τρίπολη τη δεκαετία του 1970. H μαθητική του ζωή ανατρέπεται πλήρως, όταν μια νεαρή δασκάλα έρχεται από την Αθήνα για να διδάξει για πρώτη φορά και αναλαμβάνει την τάξη του. Η ιδιαίτερη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ τους κορυφώνεται όταν μια χιονοθύελλα την αποκλείει στο χωριό και την αναγκάζει να περάσει το βράδυ στο σπίτι του. Η παρουσία της σε συνδυασμό με τη φαντασία του θα δημιουργήσουν ένα ονειρικό σκηνικό μέχρι το ξημέρωμα.
Πρόκειται για την απαρχή της μαθητείας του στη γυναικεία φύση, η οποία του αποκαλύπτεται μέσω των γυναικών του περιβάλλοντός του με τον πλέον αναπάντεχο τρόπο. Η ερωτική του ωρίμαση και αυτογνωσία περνάνε αναπόφευκτα μέσα από την αβεβαιότητα, την απογοήτευση και την απώλεια. Περισσότερο, ωστόσο, θα τον σημαδέψουν οι λίγες εκείνες στιγμές που οι γνώριμες συνθήκες του κόσμου θα καταλυθούν και ο ίδιος θα υπερβεί τα όριά του για να βιώσει τον επίγειο παράδεισο.
Ένα μυθιστόρημα για το καρδιοχτύπι της πρώτης φοράς, της κάθε πρώτης φοράς.

Το πρώτο σας βιβλίο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Κέδρος», έχει τίτλο «Η ερωτική αφύπνιση ενός νέου της επαρχίας». Πρόκειται για ένα ψυχολογικό μυθιστόρημα μ’ έναν ευφάνταστο τίτλο, που εξιτάρει τον αναγνώστη από την πρώτη στιγμή. Πιστεύετε στη δύναμη του τίτλου ενός βιβλίου;

Ο τίτλος οφείλει να δίνει το στίγμα ενός βιβλίου και φυσικά να είναι ελκυστικός. Ο τίτλος του βιβλίου μου ίσως εν μέρει να ξεχωρίζει, στο βαθμό που είναι μακρύτερος απ’ ότι είθισται και αρκετά περιγραφικός. Τον επέλεξα ακριβώς για να καταστήσει το στίγμα του βιβλίου που ευκρινές, ιδίως τη στιγμή που είναι το πρώτο μου βιβλίου και δεν διαθέτω ήδη ένα αναγνωστικό κοινό.

Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο για το βιβλίο σας;

Είναι ένα βιβλίο που διακατέχεται από νοσταλγία για την εποχή που ανακαλύπταμε τον έρωτα, που το άλλο φύλο ήταν περιβεβλημένο από την γοητεία του αγνώστου. Είναι επίσης ένα βιβλίο υπερβάσεων. Με ενδιαφέρει να δω τι γίνεται όταν καταλύονται οι συνήθεις συμβάσεις στη ζωή μας. Ο έρωτας είναι ο πιο συνηθισμένος λόγος να εισέλθουμε σε αυτήν την ζώνη της αβεβαιότητας και ανασφάλειας.

Επικεντρώνεστε στις πρώτες ερωτικές εμπειρίες του ήρωά σας. Πώς μπορούν γενικά αυτού του είδους οι εμπειρίες να μας καθορίσουν;

Επειδή είναι εμπειρίες που βιώνουμε πολύ έντονα, όπου κάθε συναίσθημα είναι μεγεθυμένο, νομίζω ότι αφήνουν έντονο αποτύπωμα στην κατοπινή συμπεριφορά μας. Στο βιβλίο με ενδιαφέρει να εξετάσω τις επιπτώσεις που έχουν τόσο οι καλές όσο και οι κακές εμπειρίες πάνω στη ψυχοσύνθεσή του ήρωά μου. Δεν με απασχολεί, ωστόσο, να φτιάξω έναν χαρακτήρα μοναδικό, αλλά κάποιον με τον οποίο οι περισσότεροι θα μπορούσαν σε ένα βαθμό να ταυτιστούν. Και χαίρομαι που κάτι τέτοιο συνέβη, βάσει των σχολίων που εισέπραξα από τους άρρενες αναγνώστες του βιβλίου.

Άραγε, δικαιούμαστε να ζήσουμε τουλάχιστον μια φορά ο καθένας από εμάς έναν μοιραίο έρωτα;

Αν μοιραίος έρωτας σημαίνει καταδικασμένος και επώδυνος, βάσει της σημασίας που του αποδίδουμε συνήθως στην καθημερινότητα, δεν είμαι σίγουρος αν εύχομαι σε όλους να τον ζήσουν. Αν το ερμηνεύσουμε κυριολεκτικά, ως έναν έρωτα τόσο τέλειο που μπορεί να είναι μόνο προϊόν της μοίρας,θα πω απλώς ότι ίσως εξαρτάται περισσότερο από εμάς τους ίδιους παρά από την θεά τύχη, όσο κι αν η τελευταία παίζει τον ρόλο της.

Θεωρείτε ότι οι ερωτικές σκηνές του βιβλίου σας μπορούν να θεωρηθούν ως προκλητικές;

Ίσως ορισμένες δεκαετίες πριν να θεωρούνταν, αλλά πλέον ζούμε σε μια εποχή όπου μπορεί ο καθένας να δει ελεύθερα οτιδήποτε και οσοδήποτε προκλητικό επιθυμεί. Ο ερωτισμός στην λογοτεχνία είναι μια έννοια μάλλον ρομαντική.Πέραν τούτου, νομίζω ότι οι ερωτικές σκηνές είναι δοσμένες τόσο με τρυφερότητα όσο και με χιούμορ. Από την άλλη, το να επιδείξω σεμνοτυφία θα αντιστρατευόταν τον σκοπό του βιβλίου.

Στη συγκεκριμένη ιστορία θίγετε με πολύ όμορφο τρόπο την εσωτερική δύναμη, που πρέπει να διαθέτουμε ως άνθρωποι, για να αντεπεξέλθουμε στις δυσκολίες και στις αντιξοότητες που μας παρουσιάζονται στη ζωή. Ο ήρωας έχει κοινά με σας;

Ίσως όχι και τόσα πολλά. Και στους δυο μας άρεσε η ανάγνωση μυθιστορημάτων από την παιδική ηλικία και κάποια στιγμή ερωτευθήκαμε τη δασκάλα μας. Από κει και πέρα, ο ίδιος δεν μεγάλωσα σε χωριό, δεν υπήρξα κακός μαθητής, ούτε ιδιαίτερα τολμηρός, και, κυρίως, δεν έζησα τις εμπειρίες του ήρωά μου, καλές ή κακές. Τώρα που το σκέφτομαι, ίσως μας ενώνει περισσότερο ότι είμαστε ονειροπόλοι.

Διαθέτετε ένα πλούσιο βιογραφικό με εξαιρετικές σπουδές,αλλά και ενδιαφέρουσα επαγγελματική εμπειρία.Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με τη συγγραφή;

Νομίζω πως κάθε παθιασμένος αναγνώστης φιλοδοξεί να γράψει και ο ίδιος κάποια στιγμή ένα έργο. Θυμάμαι λοιπόν να έχω αυτήν την φιλοδοξία από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού και να δοκιμάζω στο γυμνάσιο να γράφω κάποια διηγήματα. Επεδίωκα, λοιπόν, από καιρό την έκδοση κάποιου βιβλίου μου, αλλά τελικά αυτή ήρθε κάπως αργά. Δεν είχα πάντως τη φιλοδοξία – ευτυχώς για μένα – να βιοπορισθώ από την ιδιότητα του συγγραφέα.

Τι πρέπει να διαθέτει ένα καλό βιβλίο κατά τη γνώμη σας;

Ένα καλό βιβλίοπρέπει να χτίζει έναν πειστικό κόσμο και να καταφέρνει να εισάγει τον αναγνώστη σε αυτόν, σε τέτοιο βαθμό που ο αναγνώστης να μην θέλει να βγει από αυτόν. Για μένα το καλό βιβλίο είναι αυτό που δεν μπορώ να αφήσω στην άκρη χωρίς να το τελειώσω. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει συχνά τελευταία – δεν έχω τον ψυχαναγκασμό να τελειώσω κάτι που δεν με ελκύει.

Από πού αντλείτε την έμπνευση για να γράφετε;

Από οτιδήποτε γύρω μου και μέσα μου, από τη ζωή. Κυρίως από τα έντονα συναισθήματα.

Τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας έχουμε μια πληθώρα εκδόσεων και πολλών βιβλιοπαρουσιάσεων. Κατά τη γνώμη σας όλο αυτό βοηθάει τον αναγνώστη στις επιλογές του;

Σίγουρα δεν υπάρχει έλλειψη βιβλίων. Επίσης είναι πολύ δύσκολο να παρακολουθήσει κανείς όλες τις νέες εκδόσεις και ενδεχομένως να ξεχωρίσει κάποιο βιβλίο ή συγγραφέα. Συνολικά, πάντως, θα έλεγα ότι οι πολλές επιλογές είναι κάτι θετικό για τον αναγνώστη.

Το αναγνωστικό κοινό στην εποχή μας είναι διαφορετικό από εκείνο άλλων εποχών. Έχει ιδιαιτερότητες κατά τη γνώμη σας;

Είναι μάλλον οι συνθήκες ζωής που επηρεάζουν τις αναγνωστικές συνήθειες. Ο χρόνος μας είναι πιο κατακερματισμένος και η προσοχή μας πιο εύκολο να διασπαστεί. Επίσης, το βιβλίο έχει ισχυρότερο πλέον ανταγωνισμό, ως μέσο ψυχαγωγίας.

Έχετε την τύχη να συνεργάζεστε με τις εκδόσεις «Κέδρος». Πώς αισθάνεστε γι’ αυτή τη συνεργασία και πόσο σημαντικό είναι για έναν συγγραφέα να αγκαλιάζει τα έργα του ένας πετυχημένος εκδότης;

Οπωσδήποτε είναι μία μορφή αναγνώρισης και ένα εχέγγυο ποιότητας, όταν ένα βιβλίο εκδίδεται από ιστορικές εκδόσεις, όπως ο «Κέδρος». Το ότι μοιράζομαι το ίδιο «σπίτι» με πολλούς μεγάλους συγγραφείς τους οποίους θαυμάζω, όπως ο αγαπημένος μου ίσως σύγχρονος συγγραφέας PhilipKerr, είναι κάτι τιμητικό για μένα.

Στη σημερινή δύσκολη εποχή μας, πώς μπορεί να μας βοηθήσει η Λογοτεχνία;

Την αξία της λογοτεχνίας ίσως την νιώσαμε όλοι πιο έντονα την περίοδο του εγκλεισμού. Από την άλλη πλευρά, δεν μπορώ να μην προβληματίζομαι, όπως και πολλοί άλλοι, για το μέλλον του βιβλίου, ιδίως για το είδος των βιβλίων που προϋποθέτουν κάποια προσπάθεια εκ μέρους του αναγνώστη. Πάντως, ίσως αυτό να είναι και ένα συγκριτικό πλεονέκτημα των βιβλίων έναντι του Netflix, το ότι όσο μεγαλύτερη προσπάθεια καταβάλλεις, τόσο μεγαλύτερο και το ανταποδοτικό όφελος.

Βασιλική Ευαγγέλου -Παπαθανασίου
Share on Google Plus

About femalevoice

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.